میزان 27, 1402 17:50 Asia/Kabul
  • چین با استفاده از سیاست تعاملی طالبان، افغانستان را در مسیر پروژه یک کمربند-یک جاده قرار می دهد

کارشناس اقتصادی افغان گفت: به نظر می رسد چینی ها با استفاده از سیاست تعاملی طالبان، افغانستان را در مسیر پروژه یک کمربند-یک جاده چین قرار خواهند داد.

الفت افغان وردک در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سفر نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان و هیات همراه به چین برای شرکت در نشست یک-کمربند یک جاده اظهار داشت: به نظر می رسد چین با تعاملاتی که با حکومت طالبان برقرار کرده و نگاهی به معادن افغانستان دارد، در این زمینه هم به طالبان امتیازات خوبی بدهد.

وی عنوان کرد که پیوستن افغانستان به پروژه یک کمربند - یک جاده چین برای صادرات و واردات افغانستان بسیار مهم است زیرا در حال حاضر تاجران افغانستان که کالاهای خود را از طریق بندر کراچی پاکستان به کشور خود وارد می کنند معمولا از طرف دولت اسلام آباد با مشکلاتی مواجه می شوند پس در صورتی که راه های جایگزینی ایجاد شود به نفع آنان خواهد بود.

به گفته این کارشناس افغان به این ترتیب روابط سیاسی چین هم با افغانستان بهبود پیدا می کند و ممکن است زمینه هایی نیز برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان ایجاد شود که در این صورت ممکن است دیگر کشورها هم به این موضوع فکر کنند و یا تعاملات سیاسی خود را با طالبان افزایش دهند. پس پیوستن افغانستان به پروژه یک کمربند-یک جاده هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی به نفع افغانستان است.

وردک اظهار کرد: در این میان غربی ها به هیچ عنوان نمی خواهند کشورهایی مانند افغانستان و جمهوری اسلامی ایران رشد کنند به همین دلیل مخالف پروژه یک کمربند - یک جاده چین بودند و آن را برای دنیا خطرناک عنوان می کردند اما مساله این است که با راه اندازی این پروژه راه های جدید تجاری و اقتصادی و به تبع آن زمینه های تعاملات سیاسی بیشتر بین کشورها ایجاد می شود.

وی یاد آور شد که در سال 2014 دولت وقت افغانستان تلاش کرد که این کشور در مسیر پروژه یک کمربند-یک جاده چین قرار بگیرد اما امریکایی ها مانع شدند. اما اکنون چینی ها از سیاست تعاملی طالبان استفاده می کنند و به نظر می رسد که در این زمینه امتیازات خوبی هم به طالبان بدهند.

این کارشناس اقتصادی گفت: هر کشوری به دنبال منافع خود است، چین تلاش می کند که از رهگذر پروژه یک کمربند-یک جاده به منافع کلانی دست پیدا کند و حکومت طالبان هم از این پروژه به دنبال منافع خود است. از طرف دیگر چین از تعامل با حکومت طالبان به دنبال دستیابی به معادن افغانستان است تا با استخراج آن ها به منافع اقتصادی برسد.

وی اضافه کرد: حکومت طالبان هم درپی آن است که قرارداد این معادن را با کشوری امضا کند که بتواند از آن بیشترین نفع را ببرد ضمن اینکه با برقراری روابط با چین می تواند یک ارتباط مثبت را به نمایش بگذارد تا دیگر کشورها هم با طالبان ارتباط برقرار کنند.

 

کلیدواژه