عقرب 10, 1402 15:36 Asia/Kabul
  • 10 کشور شرط عادی سازی روابط خود با طالبان را اعلام کردند
    10 کشور شرط عادی سازی روابط خود با طالبان را اعلام کردند

ایتالیا اعلام کرد نمایندگان بیش از 10 کشور و نهاد بین‌المللی در نشستی در شهر رم شروط خود را برای عادی سازی روابط با طالبان اعلام کردند.

به گزارش رادیو دری، وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا در خبرنامه ای اعلام کرد نمایندگان ویژه کشورهای امریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، ناروی بریتانیا و اتحادیه اروپا و نیز هیأت‌هایی از سازمان همکاری اسلامی، یوناما، بانک جهانی و بانک انکشاف آسیایی در این نشست حضور داشتند.

آنان در نشست رم که روز هجدهم اکتبر برگزار شد، عادی سازی روابط خود با حکومت طالبان را به رعایت همه حقوق شهروندان افغانستان مشروط کردند.

شرکت کنندگان در نشست اعلام کردند: محدودیت‌های موجود در افغانستان سبب شده است تا زنان و دختران از زندگی اجتماعی و اقتصادی و حضور در صحنه سیاسی محروم شوند؛ محرومیتی که اقتصاد افغانستان را تضعیف می‌کند و به دورنمای پیشرفت صدمه می‌زند.

نمایندگان این کشورها و نهادهای بین المللی از حکومت سرپرست افغانستان خواسته‌اند تا محدودیت‌های آموزشی و کاری در این کشور را فوراً بردارد.

آنان همچنین از نبود قانون اساسی و ایجاد نشدن حکومت فراگیر در افغانستان انتقاد کرده‌اند.

با این حال، اعضای نشست رم از ممنوعیت کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر و مبارزه حکومت طالبان با گروه تروریستی داعش در افغانستان استقبال کرده‌اند.

آنان در عین حال تصریح کرده‌اند که هنوز هم شماری از گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان حضور دارند که از توانایی طرح‌ریزی و انجام حمله بر بیرون از افغانستان برخوردارند.

پافشاری سازمان ملل متحد بر شرط خود برای شناسایی طالبان

تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان علیه زنان بر اقتصاد افغانستان