عقرب 13, 1402 11:19 Asia/Kabul
  • جهان باید با پاکستان به خاطر تصمیم اخراج اجباری، گسترده و یکباره مهاجران افغان از آن کشور برخورد کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: سازمان های بین المللی و کشورهای جهان باید با پاکستان به خاطر تصمیم اخراج اجباری، گسترده و یکباره مهاجران افغان از آن کشور برخورد کنند.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اقدام دولت پاکستان برای تصمیم به اخراج اجباری و گسترده مهاجران افغانستانی اظهار داشت: این حرکت پاکستان مغایر قوانین بین المللی برای پناهندگان و مهاجران و محکوم است.

وی افزود: دولت پاکستان نه تنها مهاجران افغان را از آن کشور اخراج می کند بلکه این موضوع را با زور انجام می دهد، دارایی های آن ها را ضبط و آن ها را دست خالی اخراج می کند به گونه ای که بسیاری از آن ها حتی پول کرایه هم ندارند که خود را به شهرها و خانه های خود در افغانستان برسانند بنابراین پاکستان در خصوص مهاجران افغان و اخراج آن ها به هیچ یک از قوانین و پیشنهادات بین المللی توجه نکرده است.

این کارشناس افغان یاد آور شد که مردم افغانستان و پاکستان مسلمان هستند، آن ها باهم همسایه اند و حق همسایگی نسبت به هم دارند، پناهندگان افغان هم حدود چهل سال است که در پاکستان حضور دارند و اخراج یکباره آن ها مطابق هیچ یک از قوانین بین المللی نیست.

دلجو حسینی همچنان یاد آور شد که پاکستانی ها در حالی اقدام به اخراج گسترده پناهندگان افغان کرده اند که استفاده های بسیاری از آن ها کردند، این پناهندگان تمام دارایی های خود را به پاکستان انتقال دادند، در همانجا مصرف کردند و پاکستان توسط آن ها ساخته شد اما اکنون با اتهامات ثابت نشده نیروهای نظامی پاکستانی برای اخراج آنان بسیج شده اند و می خواهند حدود یک میلیون نفر را اخراج کنند.

وی اظهار کرد: پاکستان دچار مشکلات بزرگ سیاسی و اقتصادی است و حکومت ها در این کشور معمولا نمی توانند دوره خود را تکمیل کنند، اختلافات سیاسی در درون پاکستان زیاد است و در بسیاری موارد از مهاجرین برای دستیابی به اهداف خود سوء استفاده کرده اند، این امکان هم وجود دارد که با این اقدامات بخواهند کمک های بین المللی را جلب کنند.

به گفته این کارشناس افغان پاکستانی ها ادعا می کنند که بخش هایی از مهاجرین افغان در آن کشور با گروه های تروریستی همکاری می کنند در حالیکه چنین چیزی واقعیت ندارد، نیروهای تحریک طالبان پاکستان هم در خود آن کشور حضور دارند، زندگی می کنند، نیروهای فراوانی هم در اختیار دارند و می توانند در اختیار بگیرند و هیچ نیازی هم به همکاری مهاجرین افغان ندارند.

دلجو حسینی تاکید کرد: دولتمردان پاکستانی باید بدانند که افغانستان و پاکستان دو کشور مسلمان و برادر هستند و باهم مشترکات و روابط دیرینه دارند، در عین حال دخالت های پاکستان در امور افغانستان طی سالیان متمادی سبب شده که در این کشور اوضاع نابسامان شود و حکومت ثابتی به وجود نیاید، به هر صورت پاکستانی ها در آستانه زمستان نباید با برادران مهاجر خود اینگونه برخورد کنند. مردم افغانستان بسیار مبارزه و جانفشانی کردند که برای امنیت منطقه هم مفید بوده و حتی برخی مقامات پاکستانی اذعان می کردند که اگر به مردم افغانستان برای دفاع و مبارزه کمک نکنند جنگ و ناامنی به کراچی کشانده می شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در افغانستان مشکلات فراوان اقتصادی، فقر و بیکاری وجود دارد و زمینه کار برای مهاجرین افغانستانی که به صورت گسترده از پاکستان اخراج می شوند، فراهم نیست، آن ها در پاکستان مشغول به کار بودند و خودشان مخارج خود را تامین می کردند و در عین حال پاکستان به نام آن ها پول های هنگفتی از سازمان های بین المللی دریافت کرده است. از سوی دیگر بسیاری از افرادی که پناهنده سیاسی بوده اند جانشان در افغانستان در خطر است و اگر بازگردانده شوند ممکن است جان خود را از دست بدهند.

دلجو حسینی در مورد ادعای حکومت طالبان مبنی بر فراهم کردن شرایط زندگی برای مهاجران اخراج شده از پاکستان هم گفت: پاکستان مهلت بسیار کوتاهی برای افغان های مهاجر در آن کشور برای بازگشت به کشورشان تعیین و اعلام کرده بود که پس از این تاریخ آن ها مجرم شناخته خواهند شد اما حکومت طالبان هیچ اقدامی نکرد، ضمن اینکه مردم در افغانستان با مشکلات اقتصادی زیادی مواجهند و از شرایط رضایت ندارند. بنابراین ورود صدها هزار مهاجر از پاکستان شرایط را به ویژه برای خود آن ها بسیار دشوار خواهد کرد.

وی اضافه کرد: سازمان های بین المللی، کشورهای بزرگ جهان و کشورهای اسلامی باید با پاکستان به خاطر اینگونه رفتارش مقابله و برخورد کنند.

 

کلیدواژه