عقرب 14, 1402 13:36 Asia/Kabul
  • اگر طالبان بتواند بخش خصوصی ایران را مجاب به سرمایه گذاری در افغانستان کند از این ناحیه سود خواهد برد

کارشناس افغان گفت: اگر حکومت طالبان بتواند بخش خصوصی ایران را مجاب به سرمایه گذاری در افغانستان کند از این ناحیه سود خواهد برد.

رمضانعلی فصاحت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر هیات بلندپایه حکومت طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: هدف این سفر بهبود مناسبات سیاسی و اقتصادی است اما به نظر می رسد که هدف عمده آن پیگیری مسایل اقتصادی باشد.

وی افزود: در سطح کلان تر این سفر به معنای تلاش برای همگرایی در روابط بین ایران و افغانستان است و این همگرایی می تواند بازتاب دهنده هماهنگی دو کشور در خصوص مسایل منطقه ای باشد که عامل اصلی در این زمینه مسایل اقتصادی، ترانزیتی و تجاری است.

به گفته این کارشناس افغان تعامل ایران و افغانستان در عرصه سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی به نفع روابط خارجی دو کشور است ضمن اینکه این روابط می تواند نقش بسیار مهمی در گسترش مناسبات بین خود آن ها و نیز همگرایی در سطح منطقه داشته باشد.

فصاحت همچنان خاطرنشان کرد: حکومت طالبان با توجه به وضعیتی که دارد سعی می کند با نشان دادن کارآمدی مساله مشروعیت داخلی خود را حل کند و با توجه به اینکه از طریق یک مکانیزم مشروع به قدرت نرسیده و با توافق بین المللی و فشار نظام سیاسی را در افغانستان در اختیار گرفته و به همین دلیل، هم در داخل این کشور با اقبال عمومی مواجه نشده و هم در عرصه بین الملل مشروعیت کسب نکرده، اگر بخش خصوصی ایران در افغانستان سرمایه گذاری کند جذب سرمایه و ایجاد کار و زیرساخت ها می تواند به عنوان عوامل کارآمدی برای مشروعیت یابی طالبان نقش داشته باشد.

این کارشناس افغان عنوان کرد: در صورتی که حکومت طالبان بتواند از طریق جذب سرمایه و منابع و آوردن شرکت ها وموسسات خارجی در افغانستان، در ایجاد زیرساخت ها تلاش کند خود را کارآمد نشان می دهد و این می تواند به مشروعیت طالبان کمک کند

وی با اشاره به اینکه افغانستان همواره در مساله ترانزیت کالا با پاکستان دچار مشکل بوده اضافه کرد: با این شرایط بندر چابهار ایران به عنوان یک متغیر می تواند نقش بسیار مهمی در حل مشکلات تجارت و ترانزیت کالا از افغانستان به خارج و برعکس داشته باشد.

 

کلیدواژه