تحلیل- بازگشت ملابرادر به افغانستان با دست پر؛ امضای پنج تفاهم همکاری با ایران
(last modified 1402-08-20T04:35:38+00:00 )
عقرب 20, 1402 09:05 Asia/Kabul
  • تحلیل- بازگشت ملابرادر به افغانستان با دست پر؛ امضای پنج تفاهم همکاری با ایران
    تحلیل- بازگشت ملابرادر به افغانستان با دست پر؛ امضای پنج تفاهم همکاری با ایران

در سفر هیئت اقتصادی حکومت طالبان به ایران، پنج تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی در زمینه های مختلف حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، سازمان هواپیمایی، ذوب‌آهن اصفهان و مناطق آزاد به امضا رسید.

به گزارش رادیو دری؛ "ملا عبدالغنی برادر" معاون اقتصادی رییس حکومت طالبان  که ریاست هیئت را در سفر به ایران برعهده داشت در  بازدید از بندر بین المللی چابهار نیز بر ضرورت افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق این بندر تاکید کرد و از ایران خواست دسترسی آسان‌تر برای تجارت افغانستان از طریق بندر چابهار را فراهم کند.

ایران و افغانستان از ظرفیتهای زیادی برای توسعه روابط برخوردارند و بندر چابهار از طریق دریای عمان ارتباط تجاری و ترانزیتی افغانستان را بازارهای بین المللی برقرار می کند و فرصت استثنایی را برای خروج این کشور انزوای راههای ارتباطی فراهم می کند.

"اسدالله  بشیر" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید ؛ "جمهوری اسلامی ایران همواره از شرکای ممتاز افغانستان در همه بخشهای اقتصادی و تجاری بوده است. بازارچه های مرزی به همراه دسترسی بازرگانان‌و تجار افغانستان به بازارهای بین المللی از طریق خطوط ریلی ایران در واقع دنیای تجارت و ترانزیت را بر روی افغانستان گشوده است"

از این رو در بیانیه دفتر ملا عبدالغنی برادر پس از سفر وی به چابهار آمده است، بندر چابهار با موقعیت استراتژیک افغانستان را قادر می‌سازد تا همکاری‌های تجاری و ترانزیتی جدیدی را با بازارهای بین المللی ایجاد کند و در عین حال با زمان و هزینه کمتر به این بازارها متصل شود.

ایران و افغانستان دریک حوزه تمدنی قرار دارند و ایران همواره بزرگترین پشتوانه و حامی افغانستان در عرصه تجارت منطقه ای و بین المللی بوده است. از این رو به رغم فراز و نشیب های مختلف در تحولات افغانستان ، تهران و کابل روند رو به جلو در توسعه مناسبات داشته اند که سفر هیئت تجاری و اقتصادی طالبان به تهران موید این واقعیت است.

" امین فرجاد " کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"میزان مبادلات تجاری ایران و افغانستان به رغم ظرفیتهای تجاری حدود دو میلیارد دلار عنوان می شود که به هیچ عنوان رضایت بخش نیست. البته بخش عمده مناسبات دو طرف به صورت غیر رسمی و از طریق قاچاق صورت می گبرد که برای مقابله با ان باید چاره اندیشی شود."

در هر حال بیانبه دفتر ملابرادر در مورد سفر هیئت تجاری و اقتصادی طالبان به تهران بیانگر موفقیت این سفر است؛ به خصوص آنکه تاکید شده است جمهوری اسلامی ایران به عبدالغنی برادر در مورد حمایت و قصد خود برای تقویت تجارت افغانستان از طریق این بندر اطمینان داده است؛ چرا که به اعتقاد طالبان اتصال ترانزیتی افغانستان به بندر چابهار امکان دسترسی به بازارهای اروپا، خاورمیانه، هند و چین را فراهم می کند و در نتیجه روابط جهانی افغانستان را تقویت می کند.

در این میان این بندر حلقه اتصال ایران، هند و افغانستان است که امکان دسترسی افغانستان از طریق اقیانوس هند به بازارهای جهانی را هم فراهم می کند. قطعا براساس مراودات و همکاری های منطقه ای ارتباط و همکاری های دوجانبه بابد همه شمول و پاسخگوی انتظارات و نیازهای دو طرف باشد که بدون تردید طالبان با رعایت ان کمک مهمی به حل مشکلات دوجانبه بخصوص مناطق مرزی در خلال توسعه همکاری های اقتصادی می کند.

ویدیو | بازدید هیات بلندپایه طالبان از دانشگاه بین‌المللی چابهار در ایران

 هیات طالبان در اصفهان: در توسعه صنعت فولاد به تجربه ایران نیازمندیم

 

کلیدواژه