عقرب 29, 1402 12:17 Asia/Kabul
  • شورای مقاومت افغانستان:طالبان از اخراج مهاجران افغان بهره‌برداری سیاسی می‌کند
    شورای مقاومت افغانستان:طالبان از اخراج مهاجران افغان بهره‌برداری سیاسی می‌کند

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، طالبان را به بهره‌برداری سیاسی از روند اخراج مهاجران افغان متهم کرده و مدعی شده است که این گروه مهاجران اخراجی از پاکستان را در مناطق معینی اسکان می‌دهد.

به گزارش رادیو دری؛ این شورا در بیانیه ای تصریح کرده است: جابه‌جایی مهاجران برگشت داده‌شده در مناطق معین، سیاسی‌سازی این روند است که امروز و آیند‌ه‌ همبستگی مردم افغانستان را برهم می‌زند.

این بیانیه می افزاید: اگر مهاجران اخراجی از پاکستان، شهروندان افغانستان باشند، محل سکونت آنان در کشور مشخص است و باید به همان مناطق اصلی‌شان برگردند.

 شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان تصریح کرده است: اگر برنامه‌ای در کار نیست چرا طالبان، مهاجران برگشت داده‌شده را در ولایت‌های مشخص، آن‌هم در شمال افغانستان و ساحات معینی از آن ولایت‌ها جابه‌جا می‌کنند؟

این شورا مدعی شده است که این کار با هدف برهم‌زدن بافت اجتماعی مناطق معینی از کشور صورت می‌گیرد و برنامه‌ ویرانگری است که آتش آن هیچ‌کسی از جمله طالبان را در امان نخواهد گذاشت.

این گروه سیاسی از سازمان ملل متحد و جامعه‌ جهانی خواسته‌ است که  از طریق یک برنامه‌ جامع و بی‌طرف بین‌المللی بر اسکان مهاجران اخراج‌شده از پاکستان نظارت کنند و اجازه ندهند که با سیاسی‌سازی این روند و طرح‌های نامطلوب گروه طالبان، زمینه‌های همزیستی و امنیت منطقه ای با خطر بیشتر روبه‌رو شود.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان همچنین اخراج پناهجویان افغان از پاکستان را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق پناهندگان دانسته و اظهار کرده که در چهل سال گذشته چنین اخراج دسته‌جمعی «بی‌سابقه» بوده است.

این بیانیه افزوده است: حکومت پاکستان دلیل اصلی اخراج مهاجران را استفاده‌ طالبان از حضور پناهندگان در پاکستان برای تقویت گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان می‌داند، درحالی‌که بار این اخراج را نه طالبان که مردم افغانستان متحمل می‌شوند.

 پاکستان از یکم نوامبر روند بازداشت و اخراج مهاجران افغانستانی بدون مدرک را آغاز کرده است.

طالبان به مشکلات مهاجران اخراجی از پاکستان رسیدگی می‌کند

طالبان برای مهاجران اخراجی از پاکستان امکانات سکونت موقت تامین می‌کند

کمبود غذا و سرپناه مهمترین مشکل پناهجویان اخراجی افغان از پاکستان

کلیدواژه