عقرب 30, 1402 17:25 Asia/Kabul
  • وزارت اقتصاد طالبان: بهای مواد اولیه در بازار کاهش خواهد یافت
    وزارت اقتصاد طالبان: بهای مواد اولیه در بازار کاهش خواهد یافت

مقام های اقتصادی در حکومت طالبان می گویند ارزش افغانی در برابر دالر باز هم افزایش می یابد و بهای مواد اولیه نیز به تدریج در بازارهای افغانستان کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، هرچند در ماه‌های گذشته ارزش دالر در مقابل افغانی بیش‌ از ۳۰ درصد کاهش یافته است اما عبدالرحمن حبیب سخن‌گوی‌ وزارت اقتصاد حکومت طالبان می‌گوید که ارزش افغانی بیش‌ از این افزایش پیدا خواهد کرد.

حبیب به رسانه‌ها گفت: تاکنون ارزش واحد پولی کشور به ثبات نهایی و محوری نرسیده و در صورت حل برخی چالش‌ها ارزش افغانی بیش‌تر از این افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد که بر اساس پلان استراتیژیک/راهبردی حکومت و حل چالش‌ها، افغانی در نهایت به ثبات مد نظر خواهد رسید.

بربنیاد گفته‌های او افغانستان هنوز به صورت ظالمانه در تحریم غرب قرار دارد و بخش بزرگی از ذخایر ارزی کشور را نیز امریکا منجمد کرده است.

سخنگوی وزارت اقتصاد حکومت طالبان، تحریم‌های ظالمانه غرب و مشکلات نقل و انتقالات پول از طریق بانک‌ها را از جمله چالش‌های پیش روی تاجران افغان و اقتصاد افغانستان دانست.

او اما در مورد کاهش نیافتن نرخ مواد اولیه در بازارها با وجود افزایش ارزش افغانی گفت: "امارت اسلامی" هیچ فشاری را تاکنون در بازار اعمال نکرده و سعی دارد تا قیمت‌ها خود در بازار به تدریج و نرمال کاهش پیدا کند.

حسیب‌الله نوری سخن‌گوی‌ بانک مرکزی افغانستان نیز بهبود سکتور بانکی و ثبات ارزش افغانی را از اولویت‌های این بانک خواند و او نیز گفت که ارزش دالر امریکایی در مقابل افغانی بیش‌ از این کاهش خواهد یافت.

نوری جلوگیری از قاچاق دالر، رایج ساختن استفاده از ارز افغانی در معاملات و لیلام/حراج دالر را از جمله سیاست‌هایی نام برد که بانک مرکزی افغانستان برای افزایش ارزش افغانی روی دست گرفته است. 

در روزهای اخیر ارزش دالر به کمتر از ۷۰ افغانی سقوط کرده است.

کاهش بی‌سابقه نرخ دلار در بازار افغانستان

کلیدواژه