قوس 03, 1402 13:27 Asia/Kabul
  • تعطیلی سفارت افغانستان در هند
    تعطیلی سفارت افغانستان در هند

سفارت افغانستان در دهلی‌نو فعالیت‌هایش را برای همیشه متوقف کرد.

به گزارش رادیو دری، سفارت افغانستان در دهلی نو امروز جمعه در بیانیه ای ضمن اعلام این تصمیم، فشارهای تحمیل شده از سوی دولت هند و حکومت طالبان را دلیل تعطیلی سفارت اعلام کرد.

این سفارت تصریح کرد، به رغم هشت هفته انتظار، هند ویزای دیپلمات های افغان را تمدید نکرد و با توجه به فشار مداوم دولت این کشور و حکومت طالبان در افغانستان برای واگذاری سفارت، ناگزیر به توقف فعالیت های این دفتر دیپلماتیک شده است.

 در بیانیه سفارت افغانستان در دهلی نو به تعطیلی موقت 30 سپتامبر 2023 اشاره کرد و افزود، در این برهه سفارت افغانستان به امید تغییر موضع دولت هند مبنی بر ادامه کار این دفتر دیپلماتیک تعطیل شده بود.

این سفارتخانه در ادامه بیانیه خود خاطرنشان کرد، حالیکه می دانیم برخی ممکن است تلاش کنند این حرکت را یک درگیری داخلی توصیف کنند، تأکید می کنیم که این تصمیم نتیجه تغییرات گسترده تر در سیاست و منافع است.

این بیانیه افزود، "در حال حاضر هیچ دیپلمات افغانستانی در هند باقی نمانده و کسانی که در این سفارت باقی مانده اند، همه وابسته به طالبان هستند که به وضوح در جلسات آنلاین این گروه شرکت می کنند."

سفارت افغانستان تصریح کرد، دیپلمات های جمهوری اسلامی افغانستان این ماموریت را صرفا به دولت هند واگذار کرده اند. اکنون این برعهده دولت هند است که در مورد سرنوشت این ماموریت تصمیم گیری کند.

با این حال، دیپلمات های افغانستان از دولت هند خواسته اند طبق مفاد کنوانسیون وین 1961 از این سفارت، نمایندگی های دیپلماتیک افغانستان در شهرهای دیگر و نیز دارایی ها و حسابهای بانکی (شامل ۵۰۰ هزار دلار پول نقد) که جزییات آن در گزارشی 110 صفحه ای به وزارت امور خارجه آن کشور تحویل شده است، محافظت کند.

ادامه اهتزاز پرچم ملی افغانستان یکی دیگر از درخواست های دیپلمات های افغان بوده است.

گفتنی است دولت هند هرچند سفارتش در افغانستان را برای اهداف بشردوستانه باز نگه داشته ،اما تاکنون این گروه را به رسمیت نشناخته است.

وزیر خارجه هند: به سفارت هند در کابل سفیر اعزام نمی کنیم

کلیدواژه