قوس 08, 1402 17:25 Asia/Kabul
  • نشست های مخالفان طالبان در صورتی که دیدگاه های آنان را به هم نزدیک کند، تاثیرگذار خواهد بود

کارشناس سیاسی تاجیکستانی گفت: نشست های مخالفان طالبان در خارج از افغانستان در صورتی که بتواند دیدگاه های آنان را به هم نزدیک کند، می تواند در روند تحولات افغانستان تاثیرگذار باشد.

هاشم نیک ورز در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری یازدهمین دور نشست امنیتی هرات در دوشنبه پایتخت تاجیکستان اظهار داشت: اختلاف نظرات زیادی میان گروه ها و افراد مختلف در افغانستان وجود داشته و دارد اما نزدیکی دیدگاه های آنان می تواند یک عامل تاثیرگذار بر روند تحولات افغانستان باشد.

وی افزود: تاجیکستان به عنوان یکی از بازیگران فعال در مسایل افغانستان و تحولات آسیای میانه است و در سال های اخیر مرتب شاهد برگزاری نشست هایی از این قبیل و به صورت ویژه در مورد افغانستان در دوشنبه بوده ایم. مشترکات فراوان دینی، مذهبی، فرهنگی و زبانی، اقتصادی و امنیتی بین دو کشور افغانستان و تاجیکستان وجود دارد و برگزاری چنین نشستی در دوشنبه یک دستاورد برای تاجیکستان تلقی می شود.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر صحبت های اعضای شرکت کننده در این نشست نشان می دهد که چنین نشست هایی تاثیر خاصی در تغییرات و تحولات داخل افغانستان نداشته و ندارد،

شرکت کنندگان یکسری صحبت های عمومی داشتند، عملکرد طالبان را بررسی کردند و تاکید داشتند که جامعه جهانی و کشورهای منطقه باید فشارها بر طالبان را بیشتر کنند تا به خواسته های جامعه جهانی تن بدهند. ضمن اینکه حضور نداشتن طالبان در چنین نشست هایی هم باعث کاهش تاثیر گذاری آن ها می شود زیرا طالبان اکنون بر تمام افغانستان تسلط دارند.

نیک ورز عنوان کرد: به هر صورت در چنین نشست هایی شرکت کنندگان باید به نحوی بتوانند طالبان را به پذیرش برخی مطالبات از قبیل رعایت حقوق بشر، حقوق زنان، تشکیل حکومت فراگیر و مشارکت اقوام و احزاب در ساختار سیاسی متقاعد کنند.

به گفته این کارشناس تاجیکستانی به نظر می رسد که تمرکز و رصد طالبان هم بیشتر روی صحبت های احمد مسعود و نمایندگان ایران و روسیه بوده باشد و صحبت های دیگر شرکت کنندگان اهمیت چندانی برای آن ها ندارد. طالبان اکنون خود را پیروز میدان می دانند و چندان به حرف دیگران گوش نمی دهند مهم آن است که از ابزارهای فشار بر طالبان و مخالفان آن ها استفاده شود تا روی مسایل ملی و منافع کل جامعه افغانستان توافق کنند.

وی اضافه کرد: یکی از موارد قابل توجه در نشست دوشنبه انتقاد از مواضع کشورهای غربی به ویژه امریکا در قبال افغانستان و بی توجهی آنان در حل و فصل مسایل این کشور بود و اینکه همواره بازی های پشت پرده ای انجام شده که فقط سود خودشان را در نظر گرفته اند. به عنوان مثال با وجود اینکه سازمان های بین المللی در مورد فقر گسترده در افغانستان هشدار می دهند و اینکه بخش زیادی از مردم در گرسنگی بسر می برند، طرف های غربی و به ویژه امریکا حتی برای آزاد سازی دارایی های مسدود شده افغانستان اقدامی نکرده اند.

 

کلیدواژه