قوس 10, 1402 15:39 Asia/Kabul
  • بزرگداشت شهید جهاد افغانستان -مصطفی کاظمی- در مشهد برگزار شد
    بزرگداشت شهید جهاد افغانستان -مصطفی کاظمی- در مشهد برگزار شد

معاون شورای علمای شیعه افغانستان گفت:شهید مصطفی کاظمی به عنوان یک جوان مبارز، به مردم افغانستان خدمات ارزنده ای ارائه کرد.

به گزارش بصیراحمد حسین زاده خبرنگار رادیو دری، محمد اکبری معاون شورای علمای شیعه افغانستان امروز در مشهد در مراسم بزرگداشت شانزدهمین سالگرد شهید مصطفی کاظمی از چهره‌های برجسته جهادی و سیاسی افغانستانی با تجلیل از شخصیت آن شهید والامقام و کارنامه سیاسی، نظامی و فرهنگی او گفت: شهید کاظمی یک چهره برجسته در تمام عرصه ها بود و به عنوان یک جوان مبارز، خدمات ارزنده ای به مردم افغانستان کرد.

فرزند شهید کاظمی نیز در این مراسم با اشاره به بخش‌هایی از فعالیت های پدرش گفت: اتحاد میان اقوام و مذاهب و تاکید بر حقوق مردم از اولویت های شهید کاظمی در دوران مبارزات نظامی، سیاسی و فکری او بود و برای همین امروز در نزد مردم افغانستان محبوبیت دارد.

فرزند شهید کاظمی: اتحاد میان اقوام و مذاهب از اولویت های پدرم  بود

سید مسعود کاظمی همچنین به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین اشاره کرد و افزود: مقاومت مردم باریکه غزه نشان داد که مردم غزه با الهام از مکتب حسینی مقابل ظلم ایستادند و این مقاومت ادامه خواهد داشت و پیروزی مردم فلسطین حتمی است.

حجت الاسلام احمد علی جبرئیلی نماینده سابق پارلمان افغانستان هم در این مراسم به منازعات قومی و اختلافات در گذشته افغانستان اشاره کرد و گفت: کمرنگ شدن انگیزه های جهادی و مشغول شدن به مادیات دنیوی باعث شد که جهاد و مبارزات مردم افغانستان از مسیر اصلی خود خارج شود.

حجت الاسلام جبرئیلی شهید کاظمی را شخصیتی متقی، متفکر و دارای نبوغ فروان توصیف کرد و افزود: او  تلاش های زیادی برای ملت سازی در افغانستان انجام داد و اگر زنده بود می توانست یک محوریت ملی در افغانستان ایجاد کند.

شهید مصطفی کاظمی از چهره های برجسته نظامی و سیاسی افغانستان بود که در دوران کابینه حامد کرزی وزیر تجارت شد و سپس با رأی مردم کابل به پارلمان افغانستان راه پیدا کرد.

وی در سال 1386 بر اثر یک حمله انتحاری در ولایت بغلان به مقام والای شهادت رسید.

شهید سید مصطفی کاظمی می خواست مردم افغانستان را از وابستگی نجات دهد

کلیدواژه