عقرب 15, 1400 15:11 Asia/Kabul

رئیس بنیاد شهید کاظمی گفت: اولویت شهید کاظمی خدمت به مردم بود و آرزو داشت که کشور و مردم خود را به رشد و شکوفایی برساند و تمام تلاش وی این بود که افغانستان را از وابستگی های سیاسی و و اقتصادی نجات دهد.

سید مسعود کاظمی رئیس بنیاد شهید کاظمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به شخصیت جهادی شهید سید مصطفی کاظمی گفت: اولویت شهید کاظمی خدمت به مردم بود و آرزو داشت که کشور و مردم خود را به رشد و شکوفایی برساند.

فرزند شهید کاظمی افزود: تمام تلاش کاظمی بر آن بود که افغانستان را از وابستگی های سیاسی و اقتصادی نجات دهد و مردم را از نگاه علمی به بلند ترین سطح برساند.

این فعال سیاسی اظهار داشت: شهید کاظمی از محدود شخصیت های بود که همه اقوام و احزاب افغانستان او را قبول داشتند و وی خود را متعلق به یک جریان خاص سیاسی نمی دانست و یک شخصیت دلسوز برای افغانستان بود و ملت هم به او اعتماد کامل داشتند.

معاون حزب اقتدار ملی افغانستان یادآور شد: در عرصه های اقتصادی هم کاظمی نبوغ خاصی داشت و چون می دید که مردم از مشکلات اقتصادی رنج می برند، تمرکز ویژه ای بر بهبود وضعیت اقتصادی  گذاشت و در دوره فعالیت در این عرصه یکی از چهره های مهم به شمار می رفت.

وی تصریح کرد: هدف کاظمی در زمان وزارت تجارت خدمت به مردم بود و آسان سازی در عرصه اقتصادی از مهم ترین اهداف وی بود که در طول دوران وزارت خود توانست کارهای زیادی انجام دهد و در طول سه سال 18 هزار جواز سرمایه داری صادر کرد و اعتماد سازی میان تاجران بوجود آورد و بخش های خصوصی را در عرصه های اقتصادی توسعه داد و رابطه گسترده ای با کشورهای همسایه برقرار کرد.

لازم به ذکر است که شهید سید مصطفی کاظمی به عنوان وزیر سابق تجارت و نماینده پارلمان افغانستان از چهره های مطرح مردم افغانستان بود که در یک حمله انتحاری در عقرب/آبان سال 1386 هنگام بازدید از یک کارخانه در ولایت «بغلان» به شهادت رسید.

سیدمصطفی کاظمی در سال 1338 خورشیدی در منطقه «لولنج» ولایت «پروان» به دنیا آمد.

وی در سال‌های جوانی کابل را ترک و به صف مخالفان دولت کمونیستی وقت پیوست؛ سپس به عضویت «پاسداران جهاد اسلامی افغانستان» به رهبری «محمد اکبری» در آمد.

کاظمی پس از پیروزی مجاهدین نقشی فعال و اساسی در کنفرانس «بن» آلمان داشت و یکی از شخصیتهای امضا کننده این موافقتنامه بود که براساس آن پس از شکست طالبان، دولت «موقت» در افغانستان تشکیل شد.

سید مصطفی کاظمی در زمان دولت موقت و انتقالی افغانستان، سمت وزارت تجارت را برعهده داشت و در راستای  پیشرفت اقتصادی این کشور و تحرک به سوی ترقی و تکامل تلاشهای زیادی انجام داد.

کاظمی در زمان زمامداری وزارت اقتصاد افغانستان از سوی بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به عنوان پدر اقتصاد بازار آزاد این کشور خوانده میشد.

سید مصطفی کاظمی، در نخستین انتخابات پارلمانی افغانستان به عنوان نماینده کابل در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کرد و به عنوان نماینده پایتخت به پارلمان این کشور راه یافت.

وی خیلی سریع به یکی از نمایندههای مطرح در پارلمان افغانستان تبدیل شد و ریاست کمیته اقتصادی مجلس نمایندگان و همچنین ریاست اولین گروه پارلمانی موسوم به «گروه استقلال» را به عهده گرفت.

کلیدواژه