قوس 15, 1402 17:39 Asia/Kabul
  • دیده‌بان حقوق بشر: سیاست‌های آموزشی طالبان به پسران هم آسیب زده است

دیده‌‌بان حقوق بشر درباره تاثیر سیاست‌های آموزشی نادرست طالبان بر تحصیل پسران در افغانستان هشدار داد.

به گزارش رادیو دری، دیده بان حقوق بشر در گزارشی ۱۹ صفحه‌ای با موضوع تاثیر طالبان بر آموزش پسران در افغانستان تصریح کرده است: اقدامات طالبان مبنی‌ بر اخراج آموزگاران زن، تنبیه بدنی دانش‌آموزان و تغییرات واپس‌گرایانه در نصاب آموزشی، مکاتب پسرانه را نیز با شکست مواجه کرده است.

این نهاد بین المللی با اشاره به ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم افزوده است: طالبان به نظام آموزشی افغانستان برای دختران و پسران آسیب‌های جبران‌ناپذیری زده و خطر پرورش نسلی را ایجاد کرده اند که از آموزش با کیفیت محروم‌ هستند.

بر اساس این گزارش، طالبان دانش‌آموزان پسر را به دلیل انتخاب سبک مو، نوع لباس پوشیدن و داشتن تلفن همراه یا ضبط موسیقی در گوشی های همراه لت‌وکوب کرده می کنند.

دیده بان حقوق بشر با بیان اینکه طالبان تمرکز ویژه‌ای بر یادگیری زبان پشتو در مدارس  دارند تصریح کرده است: طالبان همچنین تمام آموزگاران زن را از مکاتب پسرانه اخراج کرده‌اند که حذف آنان از این مدارس سبب شده است دانش‌آموزان پسر به دست آموزگاران غیرمسلکی مرد آموزش ببینند یا حتی مجبور شوند در صنف‌های بدون آموزگار حضور یابند.

این نهاد بین المللی حقوق بشری برای  تهیه این گزارش با ۲۲ دانش‌آموز پسر و پنج نفر از والدین دانش‌آموزان در کابل، بلخ، هرات، فراه، پروان، بامیان، ننگرهار و دایکندی گفت‌وگو کرده است.

یده‌بان حقوق بشر اوضاع حقوق بشری در افغانستان را فاجعه‌بار خواند

یک بام و دو هوای طالبان؛ از ممنوعیت تحصیل دختران تا اذعان به کمبود پزشک زن!

کلیدواژه