قوس 24, 1402 11:23 Asia/Kabul
  • نگرانی سازمان ملل از وضعیت زنان افغانستانی اخراج شده از پاکستان
    نگرانی سازمان ملل از وضعیت زنان افغانستانی اخراج شده از پاکستان

بخش زنان سازمان ملل متحد از وضعیت زنان افغانستانی اخراج‌شده از پاکستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیو دری، بخش زنان سازمان ملل متحد می‌گوید که زنان مهاجر اخراج شده از پاکستان در معرض خطرات متعدد در افغانستان قرار دارند.

این نهاد در گزارشی تازه اعلام کرده است که زنان مهاجر اخراج شده از پاکستان به دلیل عدم اطمینان از آینده با مشکلات روانی در افغانستان مواجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، به غیر از استرس ناشی از وضعیت آوارگی و ترک تمام وسایل خود، بسیاری از زنان تجربه‌های ناراحت‌کننده‌‌ای از جمله بازداشت غیرقانونی در پاکستان، شاهد بازداشت همسر یا اعضای خانواده‌ی خود یا جداشدن با اعضای خانواده‌ی خود را تجربه کرده‌اند.

گزارش افزوده که "این زنان اغلب با ترومای شدید مواجه می‌شوند و نگران بازگشت خود هستند که نیاز به حمایت و مراقبت تخصصی دارند."

در گزارش آمده که زنان مهاجر اخراج شده، تحت فشارها و خطرات به هم پیوسته متعدد قرار دارند و به احتمال زیاد با موانعی برای بازسازی پس‌انداز، منابع و دارایی‌ها در شرایط فعلی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند.

بر اساس گزارش، مکان‌یابی برای زنان سرپرست خانوار در مناطق بازگشته، دشوار است و خطر محرومیت از کمک وجود دارد.

بسیاری از زنان در نقاط مرزی گزارش داده‌اند که شوهران و سایر اعضای خانواده آنان به‌دلیل نداشتن مدارک در پاکستان دستگیر شده‌ و مجبور شده‌اند که خودشان به افغانستان برگردند.

گزارش افزوده که بر اساس آخرین داده‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت، نیازهای اولویت‌دار زنان و مردان بازگشت‌کننده مشابه است و اکثر آنان خواهان دسترسی به شغل هستند، که نشان‌دهنده نیاز به حمایت طولانی‌مدت است.

این در حالی است که پاکستان در ماه اکتبر روند اخراج اجباری 1.7 میلیون مهاجر افغانستان را آغاز کرده است.

حدود ۴۸ درصد مهاجران اخراج‌ ‎‌شده از پاکستان زنان هستند‌

کلیدواژه