قوس 27, 1402 16:25 Asia/Kabul
  • طالبان: کشورهای جهان از موضوع پناهجویان افغان به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکنند
    طالبان: کشورهای جهان از موضوع پناهجویان افغان به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکنند

ملا محمدحسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان، در پیامی اعلام کرد کشورهای جهان موضوع پناهجویان افغان را نادیده نگیرند و از آنها به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکنند.

به گزارش رادیو دری، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان امروز (دوشنبه، ۲۷ قوس) از 18 دسامبر روز بین المللی مهاجر با حضور مقامات بلند پایه ، نهادهای بین المللی، نمایندگان سفارت خانه کشورها و نمایندگان وزارت خانه های دولتی در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت طی مراسمی در کابل تجلیل کرد.

در این مراسم، بیانیه ملا محمد حسن آخند، رئیس الوزرای طالبان توسط عبدالستار قرائت شد. در این بیانیه آمده است که مسئله مهاجرین یک موضوع بشری است و کشورها نباید از آن استفاده سیاسی کنند.

بیانیه می افزاید که راه فشار بر مهاجران نتیجه بخش نیست و باید به تدریج مهاجرین برگردانده شوند تا از یک فاجعه انسانی جلوگیری شود.

در این بیانیه تاکید شده است که تمام نهادهای امدادرسان و سازمان های بین المللی کمک های شان را به مهاجرین ادامه دهند.

خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان هم در این مراسم گفت که مهاجرت از زمان شوروی در افغانستان آغاز شده و میلیون ها نفر از افغانستان به دیگر کشورها مهاجرت کرده اند و این روند تا هنوز ادامه دارد.

وی افزود: امریکا در افغانستان شکست خورد و تمامی کارکردهای امریکا خلاف تمامی قوانین انسانی و بین المللی است.

حقانی از مهاجرین افغانستانی که در دیگر کشورها به سر می برند، خواست تا دوباره به کشورشان برگردند و در آبادی افغانستان سهم بگیرند.

سرپرست وزارت امور مهاجرین طالبان افزود :"امارت اسلامی با تمام توان با مهاجرین برگشت کننده از کشورها همکاری می کند و باید در این راستا ملت هم همکار باشد و کمک های مردم با شفافیت کامل به عودت کنندگان توزیع خواهد شد".

 

ماریا مویتا، رییس سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان نیز در این محفل طی سخنانی از کارکردهای حکومت طالبان به خصوص وزارت امور مهاجرین در راستای ارائه خدمات به مهاجرین برگشت کننده قدردانی کرد.

وی بر ادامه کمک های سازمان بین‌المللی مهاجرت به مهاجرین اخراج شده تاکید کرد .

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس‌الوزرای طالبان هم بار دیگر از اخراج اجباری مهاجرین افغان انتقاد کرده و آن‌را خلاف تمام قوانین پذیرفته‌شده بین‌المللی خوانده است.

او ادعا کرده است که طالبان توانسته‌اند، «روند بازگشت مهاجران را به بهترین شکل مدیریت کنند.»

ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا نیز در این نشست با اشاره به اخراج مهاجران اهل افغانستان از کشورهای همسایه و جنگ در غزه از «برخورد دوگانه جامعه جهانی» انتقاد کرد.

او از جامعه جهانی خواسته است تا به «حقوق مهاجران احترام بگذارد و از فاجعه جاری در غزه جلوگیری کند.»

برادر: عملکرد پاکستان در اخراج مهاجران افغان در جهان بی‌سابقه است

کلیدواژه