جدی 03, 1402 11:26 Asia/Kabul
  • امریکا به خاطر رقابت های شدید منطقه ای در تکاپو برای نزدیکی و کمک به دولت پاکستان است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: امریکا به خاطر رقابت های شدیدی که در منطقه جریان دارد در تکاپو برای نزدیکی و کمک به دولت پاکستان است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سفر اخیر ژنرال عاصم منیر رئیس ستاد ارتش پاکستان به امریکا و درخواست کمک از واشنگتن برای مقابله با تروریسم از مبداء افغانستان اظهار کرد: امریکا همچنان از قدرت گرفتن گروه های افراطی در پاکستان نگران است و به این دلیل هم سعی می کند از نظر نظامی و اقتصادی به دولت این کشور کمک کند تا بتواند با این گروه ها مقابله کند.

وی افزود: در حال حاضر رقابت بسیار شدیدی بین امریکا و چین بر سر نفوذ در پاکستان جریان دارد امریکایی ها از اینکه چین طرح های بزرگی را در پاکستان عملیاتی می کند و ابرپروژه یک کمربند-یک جاده را عملی می کند راضی نیست و با راه اندازی برنامه هایی به دنبال آن است که از نفوذ چین جلوگیری کند. اما مشکلی که امریکا با پاکستان دارد این است که در این کشور ساختار قدرت در اختیار نظامیان است و هر گاه بخواهند احزاب را روی کار می آورند و هر گاه نخواهند آن ها را از کار برکنار می کنند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: پاکستان در آستانه انتخاباتی است که سال آینده برگزار خواهد شد و بعد از برکناری عمران خان از نخست وزیری و روی کار آمدن دولت موقت در پاکستان اکنون گمانه زنی هایی وجود دارد که گویا ارتش در حال کنار آمدن با نواز شریف برای در اختیار گرفتن کرسی نخست وزیری است و معامله ای برای بازگرداندن وی در جریان است.

ملا زهی عنوان کرد: این در حالی است که او تا کنون دو بار نخست وزیر پاکستان شده و ارتش به دلایلی وی را برکنار کرده است. اما اکنون شرایط به گونه ای پیش می رود که به نظر می رسد معامله ای بین حزب مسلم لیگ شاخه نواز و ارتش پاکستان در جریان است و این چیزی است که امریکا را مایل می کند به حضور خود در پاکستان ادامه دهد.  

وی بیان کرد: پاکستان اخیرا دچار بحران اقتصادی شده که انورالحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان هم اخیرا به عربستان سعودی رفت و ظاهرا عربستان هم قول های مساعدی داده که ده میلیارد دالر کمک کند تا پاکستان با ورشکستگی اقتصادی مواجه نشود و امارات متحده عربی و عربستان سعودی اطمینان داده اند سرمایه گذاری کرده و پاکستان را از این وضعیت خارج کنند.

این پژوهشگر سیاسی گفت: چینی ها هم بیکار ننشسته اند و همانگونه که امریکایی ها تلاش می کنند نفوذ چین را در پاکستان کاهش دهند در تلاش هستند که با عربستان سعودی، امارات و دیگر کشورها نزدیک شوند تا نفوذ امریکا در آنجا کاهش پیدا کند. به هر صورت دعوایی بین قدرت های بزرگ برای نفوذ در خاور میانه و جنوب آسیا در جریان است و این به ضرر پاکستان تمام شده است.

ملا زهی عنوان کرد: اگرچه امریکایی ها اعلام می کنند پاکستان متحد ویژه آن ها است این موضوع بیشتر به سیاست های امریکا در جنوب آسیا برمی گردد. اما امریکا نسبت به پاکستان نگرانی دارد و به آینده آن مطمئن نیست و با توجه به اینکه پاکستان از برخی گروه های تروریستی حمایت می کرد و آن ها را علیه دولت هند و دولت افغانستان در زمان اشرف غنی به کار می گرفت اکنون خود این گروه ها علیه دولت و ارتش پاکستان وارد عمل شده اند.

وی اضافه کرد: امریکایی ها از این بابت نگران هستند و ممکن است به دولت پاکستان کمک کنند که وضعیت بهتری از نظر نظامی و اقتصادی پیدا کنند تا گروه های افراطی نتوانند این دولت را دچار بحران کنند.

 

کلیدواژه