ثور 24, 1403 10:23 Asia/Kabul
  • معاون وزیر خارجه ایران: زمینه برای بازگشت افغانستانی‌‌های تحصیل‌کرده به کشورشان فراهم شود
    معاون وزیر خارجه ایران: زمینه برای بازگشت افغانستانی‌‌های تحصیل‌کرده به کشورشان فراهم شود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با فرستاده سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت: باید زمینه لازم برای بازگشت افغانستانی‌هایی که در خارج از این کشور، از جمله ایران، تحصیل‌کرده‌ و مهارت آموخته‌اند، به کشورشان فراهم شود.

به گزارش رادیو دری؛ علی باقری در حساب ایکس خود دیدار با رزا اوتنبایوا را «سازنده» توصیف و جزئیاتی از این ملاقات را منتشر کرده است.

او در این نشست به فرستاده سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است: سازمان‌های بین المللی باید رویکردی در پیش گیرند که توسعه افغانستان و رفاه مردم آن را در اولویت قرار دهد و نقش بی بدیل کشورهای همسایه را در این روند به رسمیت بشناسد.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تاکید کرد: رویکرد سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان باید اولویت بخشی به تامین منافع مردم و تضمین امنیت، توسعه این کشور و بهبود شرایط زندگی و رفاه مردم افغانستان باشد.

باقری با مقایسه شرایط افغانستان در زمان ورود و خروج آمریکا اظهار کرد: این مقایسه نشان می دهد که حضور آمریکا در افغانستان تا چه حد در گسترش ناامنی و بی‌ثباتی و افزایش تهدید تروریسم و تولید مواد مخدر موثر بوده است.

او  مسوولیت غرب به ویژه آمریکا را برای جبران آسیب‌هایی که در بیش از دو دهه گذشته به مردم افغانستان و منطقه وارد کرده است یادآور شد و بر مسوولیت سازمان ملل متحد برای ایفای نقش سازنده در روند ایجاد صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد.

نماینده سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با اشاره به پیچیدگی تحولات افغانستان و تعدد کنشگران و مواضع آنها، بر ضرورت هماهنگ‌سازی مواضع کشورهای منطقه و فرامنطقه برای کمک به توسعه و ثبات افغانستان تاکید کرد.

رزا اوتنبایوا همچنین کمک جمهوری اسلامی ایران را برای ایجاد و ارتقای همکاری سازنده بین طرف های مختلف در افغانستان و تعامل با حکومت سرپرست این کشور را خواستار شد.

درخواست ایران از مقامات طالبان: زمینه را برای بازگشت مهاجران افغان فراهم کنید

طالبان: متعهدیم زمینه را برای بازگشت مهاجران افغان فراهم کنیم

کلیدواژه