متقی: پاکستان در شرایط نزدیک به توافق میز مذاکره با تی.تی.پی را ترک کرد
(last modified Tue, 26 Dec 2023 12:29:21 GMT )
جدی 05, 1402 16:59 Asia/Kabul
  • متقی: پاکستان در شرایط نزدیک به توافق میز مذاکره با تی.تی.پی را ترک کرد
    متقی: پاکستان در شرایط نزدیک به توافق میز مذاکره با تی.تی.پی را ترک کرد

وزیر خارجه‌ حکومت طالبان ادعا کرده است که دولت اسلام‌آباد زمانی که به توافق با تی‌.تی‌.پی نزدیک شده بود، از مذاکرات عقب‌نشینی کرد.

به گزارش رادیو دری؛ امیرخان متقی که از ابتدای این هفته برای شرکت در کنفرانس بین المللی فلسطین به ایران سفر کرده بود، در حاشیه این کنفرانس در گفت‌وگو با مشاهد حسین سید سناتور پاکستانی گفت: کابل مایل است همه‌ مسایل با اسلام‌آباد را از طریق گفت‌وگو حل کند.

مشاهد حسین سید به نقل از متقی گفته است که پس از یک سلسله ملاقات بین مقام‌های پاکستانی و رهبری تحریک طالبان پاکستان، بیشتر مسایل حل شده بود و هر دو طرف به توافق نزدیک بودند، اما  دولت پاکستان از گفت‌وگو عقب‌نشینی کرد.

به‌گفته‌ متقی، تنها موضوع حل‌نشده، لغو ادغام مناطق قبایلی بود و در همین مرحله، مذاکرات به بن‌بست رسید.

مناطق قبایلی در گذشته به‌عنوان یک اداره‌ فدرال بود، اما دولت پاکستان آن را در ایالت خیبرپختونخوا ادغام کرد و طالبان پاکستانی خواستار لغو ادغام  بود.

این سناتور پاکستانی همچنین درباره‌ گفت‌وگوی خود با متقی گفته است که به نظر می‌رسد طالبان به مذاکره و رفع اختلافات با پاکستان علاقمند است، اما هیچ کانال ارتباطی در سطح بالا بین رهبری عالی دولت اسلام‌آباد و کابل وجود ندارد و از این رو دو طرف در مسائل جدی، درگیر اتهامات، سرزنش و اتهام زنی علیه یکدیگر هستند.

در  دو سال اخیر، روابط بین اسلام‌آباد و کابل رو به تیرگی نهاده است.

 

کلیدواژه