جدی 07, 1402 18:48 Asia/Kabul
  • یک مقام پاکستانی: روایت متقی از مذاکره با تی.تی.پی صحت ندارد
    یک مقام پاکستانی: روایت متقی از مذاکره با تی.تی.پی صحت ندارد

یک مقام بلندپایه پاکستانی که نامش فاش نشده است، اظهارات وزیر خارجه طالبان را درباره عقب‌نشینی پاکستان از توافق با تی‌.تی‌.پی در آخرین لحظات، «پوچ» خوانده و گفته است که روایت امیرخان متقی صحت ندارد.

به گزارش رادیو دری؛ رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون با انتشار مصاحبه ای با یک مقام بلندپایه پاکستانی، بدون ذکر نامش به نقل از وی نوشت: تحریک طالبان پاکستان در آن مذاکرات به دنبال تسلط بر بخش‌هایی از مناطق قبیله‌ای پاکستان بود و آن گفتگوها به دلیل همین خواسته‌های غیرمنطقی و غیرقانونی شکست خورد.

این مقام پاکستانی افزود: تی.تی.پی می خواست تحت پوشش مذاکرات، امپراتوری خودخوانده ای را در مناطق قبیله‌ای سابق با حمایت ضمنی طالبان افغانستان برپا کند؛ آیا ما باید خاک خود را به این تروریست‌ها می دادیم؟ مطلقاً نه.

او اضافه کرد: یکی دیگر از عواملی که مانع پیشرفت مذاکرات شد، درک پاکستان از این موضوع بود که تی.تی.پی از گفتگو به عنوان بهانه‌ای برای سازماندهی مجدد استفاده می‌کند، زیرا با وجود اعلام آتش‌بس، حملات تروریستی تحریک طالبان پاکستان بی‌وقفه ادامه یافت.

این مقام پاکستانی گفت: دولت اسلام آباد برای خنثی کردن تهدید تحریک طالبان پاکستان زمان کافی در اختیار طالبان افغانستان قرار داد و  با ارائه شواهدی،  محل اختفای تروریست‌های تی.تی.پی را در افغانستان با آنها به اشتراک گذاشت، اما با وجود این تلاش‌ها، طالبان افغانستان تنها وعده‌هایی دادند و نتوانستند علیه این گروه تروریستی اقدامی کنند.

وی اضافه کرد: پاکستان اکنون موضع روشنی در پیش گرفته است و از این پس هیچ مذاکره‌ای با تروریست‌ها صورت نخواهد گرفت.

این مقام بلندپایه پاکستانی همچنین با اشاره به بن بست کنونی در روابط اسلام آباد و کابل، انگشت اتهام را به سوی طالبان افغانستان نشانه گرفت و تصریح کرد: حکومت طالبان باید اقدامات قابل راستی‌آزمایی را علیه تحریک طالبان پاکستان و همکارانش اجرا کند و  نتایج این اقدامات باید در کاهش حملات تروریستی فرامرزی آشکار شود؛ بدون چنین پیشرفتی، پاکستان نمی تواند روابط عادی را با افغانستان حفظ کند.

پیش از این، مشاهد حسین سید از دیپلمات‌های پاکستانی که اخیرا برای شرکت در اجلاس بین‌المللی فلسطین به تهران سفر کرده بود، از دیدار خود با وزیر خارجه طالبان در حاشیه این همایش خبر داده و گفته بود امیرخان متقی در این دیدار، اسلام آباد را به عقب‌نشینی از مذاکرات با تی‌.تی‌.پی متهم کرد و گفت زمانی که هر دو طرف در آستانه نهایی کردن توافق بودند، پاکستان از مذاکرات خارج شد.

 متقی: پاکستان در شرایط نزدیک به توافق میز مذاکره با تی.تی.پی را ترک کرد

 

 

کلیدواژه