جدی 13, 1402 19:25 Asia/Kabul
  • مردم افغانستان کمتر از گذشته به رسانه‌های محلی اعتماد می‌کنند
    مردم افغانستان کمتر از گذشته به رسانه‌های محلی اعتماد می‌کنند

یک سازمان بین المللی توسعه رسانه ها با اجرای تحقیقاتی اعلام کرد اعتماد شهروندان افغانستانی به رسانه های محلی این کشور کاهش یافته است.

به گزارش رادیو دری، بر اساس نتایج تحقیقات سازمان بین المللی «انترنیوز»، محدودیت‌ها و سانسور منابع اطلاعاتی داخلی از جمله رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها سبب شده است تا اعتماد مردم به رسانه های محلی کاهش یابد.

این گزارش حاکی است: بسیاری از افراد در مناطق شهری از طریق رسانه‌های اجتماعی و در روستاها به طور شفاهی، خبرها و اطلاعات را پیگیری می کنند.

همچنین بر اساس نتایج این پژوهش، پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، فعالیت بسیاری از رسانه‌ها محدود شده و تعداد خبرنگاران زن در رسانه‌ها کاهش یافته است و حتی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی و در ارتباطات روزانه‌شان خودسانسوری می‌کنند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش ۸۲ درصد از شهرنشینان افغانستان در خانه تلویزیون دارند که این رقم در روستاها کمتر از ۵۰ درصد است، با این حال میزان استفاده از رسانه‌های شنیداری بین روستا و شهر یکسان بوده است.

این پژوهش بر اساس مصاحبۀ تلفنی و حضوری با ۹۹۷ زن در ۳۴ ولایت از ماه می تا جولای ۲۰۲۳ انجام شده است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان محتوای گزارش انترنیوز را رد  و ادعا کرده است که رسانه‌ها آزادی خودشان را دارند، اما باید ارزش‌های ملی و اسلامی را مراعات کنند.

افزایش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

طالبان باید به سرکوب رسانه ها در افغانستان خاتمه دهند

کلیدواژه