جدی 21, 1402 17:25 Asia/Kabul
  • محدودیت‌های طالبان بر زنان برای اقتصاد افغانستان چقدر خرج داشت؟
    محدودیت‌های طالبان بر زنان برای اقتصاد افغانستان چقدر خرج داشت؟

برنامه انکشافی سازمان ملل (UNDP) اعلام کرده است که محدودیت‌های طالبان بر زنان افغان، از 600 میلیون تا یک میلیارد دلار به اقتصاد افغانستان ضرر رسانده است.

به گزارش رادیو دری؛ برنامه انکشافی سازمان ملل امروز پنج‌شنبه 21 جدی در گزارشی نوشته است که وضعیت اقتصادی مردم افغانستان پس از روی کار آمدن دوباره طالبان، بدتر شده و این وضع بیشتر بر زنان افغان تاثیر گذاشته‌است؛ از این رو باید از پایان دادن به محدودیت‌های طالبان دفاع کنیم.

برنامه انکشافی سازمان ملل می افزاید: این سازمان باید اطمینان حاصل کند که زنان افغان از سوی طالبان مجازات نمی‌شوند.

بر اساس این گزارش،  85 درصد مردم افغانستان پس از تسلط دوباره طالبان، روزانه کمتر از یک دلار درآمد دارند و این در حالی است که تمویل کنندگان برنامه‌های انکشافی در افغانستان به‌شدت کمک‌های‌شان را کاهش داده‌اند و تولید ناخالص داخلی این کشور نیز از سال 2020 تا کنون 29 درصد کاهش یافته است.

کانی ویگناراجا معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مسوول منطقه‌ای این سازمان در آسیا-اقیانوسیه در این باره گفته است: ما بر حمایت مستقیم از کار تحت مالکیت زنان، ایجاد شغل، خدمات اجتماعی اساسی، انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت بلایا تمرکز می‌کنیم تا اقتصاد محلی را فعال نگه‌داریم، رفاه مردم را بهبود بخشیم و از آنها در برابر بلایای طبیعی محافظت کنیم."

آسیب‌های روانی محدودیت‌های طالبان برای زنان و دختران افغان

عفو بین الملل: اقدامات طالبان در برابر زنان افغان «جنایت علیه بشریت» است

کلیدواژه