دلو 07, 1402 09:08 Asia/Kabul
  • شورای علمای شیعه از راهپیمایی علیه نسل‌کشی هزاره‌ها برائت جست
    شورای علمای شیعه از راهپیمایی علیه نسل‌کشی هزاره‌ها برائت جست

مجمع علما و منتفذین تشیع افغانستان در بیانیه‌ای با اعلام برائت از دست اندرکاران راهپیمایی علیه «نسل‌کشی هزاره‌ها» در کشورهای غربی، هدف از این اقدام را به حاشیه راندن نسل‌کشی در غزه خواند.

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه آمده است: اشغالگران غربی و دست نشانده‌های آن‌ها پس از شکست پرافتضاح‌شان بازهم آرام ننشسته و درصدد سلب امنیت فکری و نظم اجتماعی برآمده‌اند تا آتش منازعه قومی را در افغانستان شعله‌ور و ماهی مقصود را صید کنند.

این بیانیه می افزاید: کارزار نسل‌کشی هزاره‌ها از جانب حلقات استخباراتی منطقه و جهان به منظور پوشاندن نسل‌کشی مردم مظلوم غزه و همچنین برهم زدن صلح و ثبات در افغانستان و ایجاد نفاق قومی در کشور مطرح و پیش برده می‌شود و جز ضرر فایده‌ای برای مردم ندارد. 

مجمع علما و منتفذین تشیع افغانستان تصریح کرده است: "امارت اسلامی" در زمینه تامین امنیت مناطق شیعه‌نشین و پوشش امنیتی تمامی فعالیت‌های اجتماعی، دینی و مذهبی، فرهنگی و ورزشی جامعه تشیع در کابل و ولایات شب و روز صادقانه تلاش ورزیده است و مردم نیز قدردان زحمات نیروهای امنیتی امارت اسلامی هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: نهادهایی که این حرکت مغرضانه و هدفمندانه را راه‌اندازی کرده‌اند، اغلب بیگانه‌ و حتی بعضاً غیر افغانستانی هستند؛ مانند هزاره‌های پاکستانی که حتی حاضر نیستند یک قدم خلاف منافع ملی کشور پاکستان بردارند و نهاد «شورای جهانی هزاره‌ها» که هزاره‌های غرب نشین ایجاد کردند.

در این بیانیه تاکید شده است: جامعه تشیع و در راس آن مردم عزتمند هزاره از این افراد بیزارند و آنها را نمایندگان یا رهبران خود نمی‌دانند و با آنها هم‌نوایی و هم‌دردی ندارند.

 ده‌ها تن از افغانستانی‌های ساکن ایالات متحده و شماری از کشورهای دیگر، روز یکشنبه اول ماه دلو با برگزاری تظاهراتی، آنچه را که نسل کشی هزاره ها و بدرفتاری طالبان با زنان و دختران افغان خواندند محکوم کردند.

آنها در بیانیه‌ مشترکی که در پایان این تظاهرات‌ صادر شد، از سازمان ملل متحد و کشورها خواسته‌اند که به «تعامل مثبت» خود با طالبان پایان بدهند.

محقق: هدف عاملان حادثه مزارشریف، نسل کشی در جامعه هزاره است

پدرام: رفتار طالبان شیعیان و هزاره های افغانستان را به تقیه وا می‌دارد

کلیدواژه