دلو 11, 1402 15:51 Asia/Kabul
  • شورای امنیت: القاعده هشت اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان برپا کرده است
    شورای امنیت: القاعده هشت اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان برپا کرده است

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش مفصلی از ارتباط گروه تروریستی القاعده با طالبان خبر داده و اعلام کرده است که القاعده هشت مرکز آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده است.

به گزارش  رادیو دری، شورای امنیت در گزارشی اظهار کرده است که از میان مراکز آموزشی القاعده در افغانستان چهار اردوگاه در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان و پنج مدرسه این گروه در ولایت‌های لغمان، کنر، ننگرهار، نورستان و پروان  ایجاد شده است و این  گروه یک انبار تسلیحاتی در پنجشیر و تاسیساتی را در ولایت‌های هلمند، هرات، فراه و کابل در اختیار دارد.

در ادامه این گزارش تصریح شده است که مقام‌های ارشد القاعده در افغانستان حضور دارند، روابط طالبان با این گروه همچنان نزدیک است و القاعده توانسته است خود را در افغانستان تحت کنترل طالبان حفظ کند.

این گزارش با بیان اینکه طالبان در تلاش است روابط خود را با القاعده پنهان نگه دارد می افزاید: تعداد رهبران ارشد القاعده در افغانستان که روابط تاریخی با طالبان دارند، کمتر از 10 نفر است و اعضای باقی‌مانده و قدیمی القاعده  توانایی برنامه‌ریزی و سازماندهی حمله‌های بزرگ را ندارند.

بنابر گزارش شورای امنیت سازمان ملل، فردی به نام حکیم المصری از اعضای القاعده در کنر، مسوولیت اردوگاه‌های آموزشی و آموزش بمب‌گذاری انتحاری را برای اعضای تحریک طالبان پاکستان بر عهده دارد.

شورای امنیت در ادامه گزارش خود داعش را همچنان تهدیدی جدی برای افغانستان و منطقه خوانده و اضافه کرده است که حمله‌های داعش در نتیجه فشارهای طالبان و نفوذ «خوب» این گروه بر داعش خراسان کاهش یافته است؛ با این حال،  داعش نیز نفوذ قابل توجهی در میان طالبان دارد.

در این گزارش  همچنین کشته شدن ثناءالله غفاری مشهور به «شهاب المهاجر» رهبر داعش خراسان در ولایت کنر بر خلاف آنچه رسانه های پاکستانی ادعا کرده بودند، تکذیب شده است.

نبیل: القاعده به صورت گسترده در افغانستان فعال است

 منابع امنیتی پاکستان: طالبان با القاعده در ارتباط است

کلیدواژه