دلو 12, 1402 12:41 Asia/Kabul
  • ارتباط طالبان با گروه های تروریستی بر ادامه حکومت آنان تاثیر منفی می گذارد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: ارتباط طالبان افغانستان با گروه های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان بر ثبات سیاسی در افغانستان و ادامه حکومت طالبان تاثیر منفی می گذارد.

عبدالشهید ثاقب در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در مورد گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پیوستن تعداد زیادی از اعضای طالبان افغانستانی به تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) و اینکه شماری از فرماندهان تی تی پی و خانواده‌های آنها، از طالبان بسته‌های کمکی منظم دریافت می‌کنند، اظهار کرد: بین طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان پیوند ناگسستنی وجود دارد پیوندی که دارای دو بعد ایدئولوژیک و قومی و تباری است.

وی افزود: چه طالبان افغانستانی و چه طالبان پاکستانی همه در مدارس دینی دیوبندی پاکستان بوده اند و به دنبال تاسیس یک نظام واحد هستند، طالبان پاکستانی هم می خواهند در آن کشور حکومتی مانند حکومت طالبان در افغانستان ایجاد کنند. همچنان طالبان افغانستان و طالبان پاکستان یا به عبارتی طالبان دو طرف خط دیورند همه از قوم پشتون هستند.

به گفته این کارشناس سیاسی یک نکته مهم دیگر این است که طی بیش از بیست سال گذشته اعضای تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) میزبان طالبان افغانستان بودند و از آن ها در جنگ علیه حکومت پیشین در افغانستان و امریکایی ها حمایت کردند و به این دلایل طالبان افغانستان هم از تی تی پی حمایت می کنند، بر اساس اطلاعات موجود تعداد زیادی از اعضای طالبان افغانستان به تی تی پی پیوسته اند و در عملیات ها در پاکستان شرکت می کنند. همه این ها نشان می دهد که آنچه در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر پیوستن شمار زیادی از اعضای طالبان افغانستانی به تحریک طالبان پاکستان آمده، درست است.

ثاقب عنوان کرد: طالبان اگر می خواهند در افغانستان حکومت کنند و از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند باید شروط جامعه جهانی را بپذیرند که یکی از آن ها قطع رابطه با تروریست های بین المللی است، تی تی پی هم در پاکستان به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود و اگر طالبان افغانستان از این گروه حمایت کنند نگرانی پاکستان را برمی انگیزد و آن کشور برای ناامن سازی افغانستان تلاش خواهد کرد.

وی بیان کرد: طالبان به وعده هایی که به کشورهای منطقه و جهان می دهند پایبند نیستند، بر اساس شواهد موجود با گروه های تروریستی ارتباط دارند و حدود بیست گروه تروریستی در افغانستان تحت حاکمیت آنان فعالیت دارند که بخشی از آن ها مخالف طالبان هستند و بخشی هم تحت حمایت طالبان قرار دارند.

این کارشناس افغان همچنان خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های طالبان که آن را هم از پاکستانی ها آموخته اند انکار واقعیت هاست چنانکه عنوان می کنند با گروه های تروریستی ارتباطی ندارند همانگونه که در دوران حکومت قبلی وقتی طالبان تحت حاکمیت طالبان ضد اهدافی اقدام می کردند، حکومت پاکستان ارتباط با آنان و دست داشتن در آن قضایا را رد می کردند.

وی اضافه کرد: به هر صورت ارتباط طالبان با گروه های تروریستی تاثیر خود را روی ثبات سیاسی در افغانستان و تعامل دولت ها با طالبان می گذارد که این خود بر موضوع به رسمیت شناسی طالبان و حکومت کردن آنان موثر است.

 

کلیدواژه