دلو 14, 1402 16:19 Asia/Kabul
  • کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در مشهد رونمایی شد
    کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در مشهد رونمایی شد

کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» امروز با حضور اصحاب فرهنگ و رسانه از دو کشور ایران و افغانستان در مشهد رونمایی شد.

به گزارش رادیو دری، در مراسم رونمایی از این کتاب که کاری از بصیراحمد حسین زاده فعال فرهنگی افغانستانی ساکن ایران و از کارکنان رادیو دری است، مدیر انتشارات موسسه اطلاعات، هادی خانیکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در رشته علوم ارتباطات، محمدجعفر یاحقی استاد ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، محمدکاظم کاظمی شاعر و ادب پژوه افغانستانی و شماری دیگر از فعالان رسانه و ادبیات حضور داشتند.

 خانیکی: اهالی هنر و ادبیات به فضای تفاهم میان ایران فرهنگی و افغانستان فرهنگی کمک کنند

هادی خانیکی استاد دانشگاه در این آیین با تجلیل از تلاشهای صورت گرفته برای تدوین و انتشار این کتاب بر اهمیت تاریخ و مطالعات تاریخی در جوامع تاکید و با اشاره به تاریخ مشترک ایران و افغانستان، تلاش نخبگان فرهنگی و هنری را برای دستیابی به فضای تفاهم و همدلی میان ایرانیان و افغانستانی ها را خواستار شد.

این پژوهشگر ایرانی اضافه کرد: فعالان فرهنگی و هنری باید فارغ از فضای سیاست که می تواند میان دو ملت ایران و افغانستان فاصله بیاندازد، به سمت ایجاد توافق و یکدلی و بهره گیری از ظرفیت های مشترک فرهنگی تاریخی حرکت کنند.

 

مدیر انتشارات اطلاعات:  بدون بررسی روزنامه اطلاعات، نمی‌توان تاریخ معاصر ایران را نوشت

مدیر انتشارات موسسه اطلاعات نیز در این همایش گفت: انتشارات اطلاعات  با نزدیک به چهار دهه فعالیت در سال‌های پس از انقلاب در بین ناشران عمومی جایگاه قابل اعتنایی دارد و  نزدیک به ۴۰ هزار کتاب در دوره فعالیت خود منتشر کرده است و به گمان برخی مورخان بدون بررسی روزنامه اطلاعات، نمی‌توان تاریخ معاصر ایران را نوشت.

سیدی افزود: روزنامه اطلاعات در بعضی مقاطع به دلیل دسترسی به بعضی منابع خبری و ارتباط با مدیران و چهره‌های سیاسی و نهاد‌های مختلف، منبع کم نظیری برای تک‌نگاری درباره شخصیت‌ها، رویدادها، فضا‌های معاصر و همچنین ارتباط ایران با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه بوده است و کتاب افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات می‌تواند الگویی موفق و راهبر برای پرداختن به موضوعات مشابه باشد.

 

بعضی  مطالب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات» در هیچ کتاب تاریخی دیگری نیست

در این آیین فرهنگی، بصیراحمد حسین زاده گردآورنده کتاب نیز گفت: در کتاب «افغانستان به روایت روزنامه اطلاعات»، مطالبی که در سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۳۳ درباره افغانستان در روزنامه اطلاعات منتشر شده،  گنجانده شده است.

بصیراحمد حسین زاده گردآورنده کتاب

وی اضافه کرد: مطالبی از تاریخ افغانستان در این کتاب وجود دارد که در هیچ کتاب تاریخی دیگری مطرح نشده است.

گردآورنده این کتاب اظهار کرد: سال‌ها پیش در نمایشگاه کتاب تهران به غرفه روزنامه اطلاعات سر زدم و در آنجا به ایده این کار پژوهشی رسیدم و پس از چند سال کار روی این موضوع، با همکاری همسر و دخترم این کتاب به مرحله انتشار رسید.

بصیراحمد حسین‌زاده گفت: بخش های مختلف این کتاب پیش از انتشار، در روزنامه جامعه باز در کابل به صورت پاورقی در این روزنامه منتشر شد.

کتاب «بیدارگر پارسا» شرحی بر زندگی یک عالم ادیب افغانستانی رونمایی شد

مراسم رونمایی و نقد و بررسی دو کتاب سفید پررنگ و یک تیرکس مهربان در مشهد

کلیدواژه