دلو 14, 1402 18:56 Asia/Kabul
  • امریکایی ها به شدت نگران دور ماندن خود از صحنه افغانستان و منطقه هستند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکایی ها به شدت نگران نزدیکی منطقه با حکومت طالبان و دور ماندن خود از صحنه افغانستان و منطقه هستند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا مبنی بر ضرورت شفاف سازی چین به خاطر پذیرش استوارنامه سفیر طالبان توسط  رئیس جمهوری چین اظهار کرد: امریکایی ها از ابتدا نگرانی داشتند که اگر طالبان با منطقه کنار بیایند و کم کم به خواسته های جهان هم تمکین کنند ممکن است تقویت شوند و در مخالفت با امریکا قرار بگیرند.

وی افزود: حتما در میان طالبان کسانی هستند که طرفدار کشورهای همسایه و منطقه باشند و یا طرفدار امریکا اما امریکا نگران است برگ برنده ای را که در اختیار داشت از دست بدهد و این برگ برنده در اختیار منطقه قرار بگیرد و علیه خودش استفاده شود، اکنون هم پاکستان از حامیان اصلی امریکا در منطقه است که آن هم تحت فشار چین قرار دارد و واشینگتن نمی تواند تمام خواسته های خود را از طریق پاکستان برآورده کند.    

به گفته این استاد دانشگاه امریکا می خواهد در هر گوشه ای از جهان طرفداران خود را داشته باشد اما امپراتوری امریکا کم کم در حال افول است، منطقه نیز خواستار یک حکومت دست نشانده در افغانستان نیست و به دنبال یک حکومت مستقل در این کشور می باشد که هم به نفع منطقه است و هم به نفع افغانستان، طالبان هم که تلاش می کنند در قدرت افغانستان یکه تاز باشند ناگزیر خواهند شد با مردم کنار آمده و حکومت فراگیر ایجاد کنند.

فانوس عنوان کرد: بیست سال حضور امریکا در افغانستان نشان داد که قادر نیست آنگونه که می خواهد در افغانستان یکه تازی کند، قبلا هم افغانستان در جنگ جهانی دوم اعلام بی طرفی کرده بود و به نوعی مستقل بود هرچند امریکایی ها و روس ها دخالت هایی داشتند و به نوعی خواسته های خود را پیاده می کردند. در مقطعی هم امریکایی ها و روس ها دولت های دست نشانده خود را در افغانستان داشتند که هر دو بی نتیجه مانده، افغانستان را به ویرانه تبدیل کردند و اقتصاد این کشور را تضعیف کردند که تا امروز زجر آن را مردم افغانستان می کشند.

این روزنامه نگار افغان گفت: اکنون کشورهای منطقه دریافته اند که اگر افغانستان بی طرف باشد، هم به نفع خودش است و هم به نفع آنان و به خوبی می توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند و از آنجا که یه لحاظ جغرافیایی با این کشور نزدیک هستند، می توانند مناسبات بهتری نسبت به امریکا داشته باشند که در فاصله ای بسیار دور قرار دارد.

به هر صورت کشورهای منطقه به نام تعامل روز به روز با طالبان نزدیکتر می شوند و امریکا هم در مسیر روابط نزدیک طالبان با کشورهای منطقه سنگ اندازی می کنند اما موفق نمی شوند، مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند و می خواهند در قضایای کشور خود نقش داشته باشند و افغانستان هم از عقب ماندگی رنج می برد و خواستار پیشرفت است. در چنین شرایطی کشورهای منطقه هم به خاطر منافع خود و سرمایه گذاری در افغانستان به دنبال تعامل با این کشور هستند، امنیت هم به صورت نسبی تامین شده که اگر حفظ شود شرایط رو به بهبود می رود.

وی اضافه کرد: این شرایط به برای امریکا خوشایند نیست و همواره می خواهد در افغانستان و منطقه از تئوری توطئه استفاده کند تا جنگ ادامه پیدا کرده و منافع شرکت های اسلحه سازی و تولید کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر تامین شود.

 

کلیدواژه