دلو 22, 1402 14:59 Asia/Kabul

جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور مقامات حکومت افغانستان، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و نمایندگان شماری از کشورها در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد.

به گزارش قریشی خبرنگار رادیو دری، کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در جشن پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب با سه ویژگی، استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی که خواست مردم ایران بود به رهبری امام در ۲۲بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و با وجود جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه به راه خود ادامه داد و امروز ایران در بسیاری از عرصه ها در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

Image Caption

 

کاظمی قمی، سیاست خارجی ایران را مبتنی بر احترام به حقوق بین الملل سیاست توسعه و گسترش روابط دانسته و گفت: ایران تلاش کرده تا بسیاری از منازعات را در منطقه حل کند.

سفیر و نماینده ویژه رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران وضعیت کنونی افغانستان را ناشی از اقدامات مخرب امریکا و متحدانش طی 20 سال اشغال‌گری این کشور می‌داند و یقیناً حضور اشغال‌گران باعث تقویت ناامنی و تروریسم و افراطی‌گری در  این کشور و کشورهای منطقه شد.

همچنان شیر محمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طالبان در این محفل پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ثمره اتحاد و یکپارچگی میلیون‌ها مرد و زن مسلمان ایرانی دانست و ضمن تبریک این پیروزی روابط دو کشور افغانستان و ایران را در عرصه های مختلف چشمگیر خواند.

 

وی گفت: مناسبات ایران و افغانستان در دو سال گذشته تعاملی و رو به توسعه بوده است و این روابط در ابعاد مختلف باید تقویت شود.

محمد اکبری معاون شورای علمای اهل تشیع افغانستان هم در این مراسم با بیان این که انقلاب اسلامی ایران جهان را تکان داد گفت این انقلاب مایه امید مردم جهان شده است.

انقلاب اسلامی ایران ۱۱ فوریه ۱۹۷۹ (۲۲ بهمن/دلو ۱۳۵۷) به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید.

جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در شرق افغانستان

کلیدواژه