دلو 26, 1402 15:50 Asia/Kabul
  • جریان‌های سیاسی افغانستان با حضور طالبان در نشست دوحه مخالفت کردند
    جریان‌های سیاسی افغانستان با حضور طالبان در نشست دوحه مخالفت کردند

۱۶ جریان‌ سیاسی افغانستانی امروز در بیانیه ای با اشاره به برگزاری نشست دوحه در هفته آینده، از حضور طالبان در این نشست انتقاد و ادعا کرده اند که دعوت طالبان به دوحه به این گروه جسارت می‌بخشد تا بیش‌ از پیش به رفتارهای خشونت‌بار خود ادامه دهد.

به گزارش رادیو دری؛ در این بیانیه آمده است: « در حالی‌که حق تعیین سرنوشت مردم با آرای مردم، یکی از اصول پایدار سازمان ملل متحد است، گروه طالبان با توسل به خشونت و اجبار، حاکمیت سیاسی را در افغانستان غصب کرده و هرگونه انتقاد به این گروه را با سرکوب پاسخ داده و بر خواسته‌های پذیرفته‌ شده‌ جامعه جهانی و اصول بین‌المللی خط بطلان کشیده‌اند.»

در این بیانیه با طرح این ادعا که طالبان ضمن نقض گسترده حقوق بشر از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان حمایت می کند تصریح شده است: با دعوت از این گروه در تمامی نشست‌های بین‌المللی از جمله نشست سازمان ملل متحد در قطر، نمایندگی از مردم افغانستان تحقق نمی یابد.

جریان های سیاسی امضا کننده این بیانیه مدعی شده اند که گروه طالبان با سوءاستفاده از معادن و منابع طبیعی، اخاذی از مردم بی‌بضاعت با نام مالیات و بهره‌برداری از فروش و قاچاق مواد مخدر، اقتصاد جرمی را وارد مرحله نوین آن کرده است و در چنین شرایطی، هرنوع همکاری با گروه طالبان، سودی به حال مردم افغانستان ندارد و این گروه را در مسیر انحراف از اصول انسانی تقویت خواهد کرد.

این گروههای سیاسی از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که با زمینه‌سازی برای حضور همه طرف‌های سیاسی دخیل در نشست دوحه، فرصت شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده مردم افغانستان را فراهم کند.

آنان تاکید کرده‌اند که در نظر گرفتن خواست‌های مردم، همکاری جریان‌های موثر سیاسی و اجتناب از هر نوع تعامل سیاسی – دیپلماتیک با گروه طالبان از جمله شرط‌های موفقیت نشست دوحه هستند.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان در دوحه قطر روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته‌ آینده برگزار می شود و از طالبان نیز برای اشتراک در این نشست دعوت شده است.

امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان گفته است که در صورت بی توجهی به شرایط این گروه در نشست دوحه، طالبان ممکن است از حضور در آن پرهیز کند.

طالبان برای شرکت در نشست دوحه دو شرط گذاشت

اما و اگرهای نشست دوحه با موضوع افغانستان

میلر: از تعیین نماینده‌ ویژه برای افغانستان در نشست دوحه حمایت می‌کنیم

کلیدواژه