حوت 01, 1402 15:48 Asia/Kabul
  • مقام طالبان: صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد افغانستان، فقط متعلق به افغان‌هاست
    مقام طالبان: صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد افغانستان، فقط متعلق به افغان‌هاست

مشاور وزیر خارجه حکومت طالبان با تاکید بر مخالفت کابل با انتصاب نماینده ویژه سازمان ملل تصریح کرد: نشست دوحه در عمل نشان داد که دوران قدیم به پایان رسیده و صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد افغانستان فقط متعلق به افغان‌ها و نظام سیاسی این کشور است.

به گزارش رادیو دری، ذاکر جلالی در پیامی در صفحه «ایکس» نوشت: نشست دوحه نشان داد که روابط دوجانبه کشورهای منطقه با امارت اسلامی واقعیتی مبتنی بر منافع متقابل است و هیچکس نمی‌تواند روابط فزاینده منطقه و نیروهای بین‌المللی را با امارت اسلامی مدیریت کند.

وی به غیبت طالبان در نشست دوحه اشاره و اضافه کرد: پیام روشن مشارکت نکردن طالبان در نشست دوحه این بود که کابل خواهان تعامل است، اما نه به قیمت استقلال، عزت و ارزش‌های افغانستان.

نشست دو روزه دوحه در حالی روز دوشنبه پایان یافت که دبیرکل سازمان ملل در پایان این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت برای انتصاب نماینده ویژه، به مشورت و رایزنی بیشتری نیاز است و به این دلیل، این اقدام را به بعد موکول کرده ایم.

شورای امنیت سازمان ملل در هشتم جدی قطعنامه‌ای را در مورد نحوه و افزایش تعامل با افغانستان و سران طالبان و تعیین یک نماینده ویژه برای این کشور تصویب کرده بود.

این در حالی است که مقامات حکومت طالبان بارها با تعیین نماینده ویژه سازمان ملل مخالفت کرده بود.

تحلیل- برگزاری نشست سازمان ملل در دوحه درباره افغانستان

گوترش در پایان نشست دوحه: ما از افغانستان می‌خواهیم که بخشی از جامعه بین‌المللی باشد

کلیدواژه