حوت 05, 1402 15:50 Asia/Kabul
  • فرصت های بسیار بکر سرمایه گذاری های مشترک در ایران و افغانستان وجود دارد

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: فرصت های بسیار بکر سرمایه گذاری های مشترک برای تاجران و سرمایه گذاران ایرانی و افغانستان در دو کشور وجود دارد.

داکتر عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان و دیدار اعضای آن باسرپرست وزارت صنعت و تجارت و برخی مقامات اقتصادی دیگر حکومت طالبان گفت: مناسبات اقتصادی ایران و افغانستان بسیار دیرینه است، ملت ها همواره در توسعه این روابط تجارتی نقش اساسی داشته اند و اکنون هم فرصت های بکر سرمایه گذاری در دو کشور وجود دارد.  

وی افزود: به دلیل نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی درهای جمهوری اسلامی ایران همواره به روی تاجران افغانستانی باز بوده و سهولت ها در خصوص اعطای ویزه وجود داشته که این مسایل باعث گسترش تجارت بین دو کشور شده است.

به گفته این کارشناس اقتصادی سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان هم سفر بسیار خوبی بود زیرا مشهد یکی از شهرهای توسعه یافته و صنعتی جمهوری اسلامی ایران است و تاجران خراسان رضوی هم به دلیل رفت و آمدهای زیاد بازار افغانستان را به خوبی می شناسند و به آسانی می توانند در افغانستان فعالیت کنند.

فرهنگ عنوان کرد: شرکت های بزرگ خارجی که در گذشته در افغانستان فعالیت می کردند اکنون حضور ندارند و افغانستان بازار بکری برای جمهوری اسلامی ایران است که در درازمدت می تواند بسیار پر سود باشد، شرکت های ایرانی هم بزرگ و توسعه یافته هستند و امکان انتقال تکنولوژی از ایران به افغانستان وجود دارد که می تواند در زمینه اشتغال زایی و توسعه اقتصادی افغانستان نقش اساسی داشته باشد.

وی یاد آور شد که افغانستان یک کشور زراعتی است که زراعت در آن نقش اساسی دارد و سودآور است بنابراین سرمایه گذاری در این بخش در توسعه اقتصادی دو کشور ارزشمند موثر است، محصولات زراعتی افغانستان هم به دلیل ارگانیک بودن می تواند بازار خوبی در ایران داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ایران هم به خاطر منابع فراوان مکان مناسبی برای سرمایه گذاران افغانستانی است، چنانکه افغانستان هم منابع بکری دارد که سرمایه گذاران ایرانی می توانند از آن ها برای سرمایه گذاری استفاده کنند. در صورتی که تاجران و سرمایه گذاران دو کشور دلسوزانه و خالصانه کار نمایند و حکومت ها هم سهولت ایجاد کنند زمینه های خوبی برای اشتغال زایی و توسعه اقتصادی در دو کشور فراهم می شود.

وی اضافه کرد: ملت ها به خصوص در زمینه تجارت باید به هم نزدیک شوند زیرا تجارت امنیت، ثروت و آرامش می آورد و به بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک می کند، ثبات اقتصادی هم از طریق سرمایه گذاری های مشترک برقرار می شود.

 

کلیدواژه