حوت 20, 1402 12:06 Asia/Kabul

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد قیام ۲۴ حوت مردم هرات بر علیه حکومت دست نشانده شوروی در افغانستان مراسمی با حضور صدها تن از مهاجرین افغانستانی و خانواده های شهدای این قیام خونین در مشهد برگزار شد.

به گزارش غزل حسین زاده خبرنگار رادیو دری، عبدالله آرزو شاعر و نویسنده، سید جواد وحیدی مسول بیناد فرهنگی اجتماعی افغانستانی مقیم ایران، گل محمد مختاری پژوهشگر علوم دینی و سیاسی و محمد کاظم کاظمی شاعر و نویسنده چهار تن از شخصیت های افغانستانی بودند که در میزگردی در  این مراسم، قیام ۲۴ حوت را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادند.

حنیف بابا خان از موسسان هئیت رزمندگان حزب الله افغانستان در این مراسم گزارشی از عملکرد برگزاری سلسله همایش های یادیاران را تشریح کرد و گفت که هدف از برگزاری این نشست ها، یادآوری رشادت ها و پایمردی های شهدای مردم افغانستان است که در دوران تجاوز ارتش سرخ شوروی در افغانستان به شهادت رسیدند.

در این مراسم که جمعی از فرماندهان و جانبازان شیعه وسنی جهاد مردم افغانستان بر علیه شوروی و همچنین جمع زیادی از خانواده های شهدا حضور داشتند از ۵ تن از خانواده های شهدای هرات شهید عبدالمجید جغاره ای، شهید صفی الله افصلی، شهید مصطفی حقجو، شهید عتیق الله فلح و شهید غلام حسین صفدری تجلیل به عمل آمد.

قیام ۲۴ حوت/ اسفند عنوان خیزش مردمی شهر هرات افغانستان است که در سال ۱۳۵۷ بر ضد حکومت دست نشانده شوروی به رهبری نور محمد تره کی رخ داد که در این قیام هزار ان نفر از مردم شهر هرات و ولسوالی های اطراف به شهادت رسیدند که از این قیام به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم مسلمان افغانستان یاد می شود.

قیام 24 حوت مردم هرات سرآغاز قیام های مسلحانه مردم افغانستان در برابر اشغالگران شد

کلیدواژه