حوت 25, 1401 14:33 Asia/Kabul

رئیس بنیاد فرهنگی-اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران تاکید کرد: قیام 24 حوت مردم ولایت هرات افغانستان سرآغاز قیام های مسلحانه مردم افغانستان در برابر رژیم کمونیستی وقت و اشغالگران شوروی در افغانستان شد.

حجت الاسلام والمسلمین داکتر سید جواد وحیدی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: اگرچه قیام 24 حوت (اسفند) مردم هرات در سال 1357 توسط رژیم کمونیستی و مارکسیستی وقت سرکوب شد اما این قیام سرآغاز قیام های مسلحانه مردم افغانستان و شکست آن رژیم و اشغالگران شوروی شد.

رئیس جامعه روحانیت امامیه هرات با اشاره به مراسمی که به مین مناسبت برگزار شد، گفت: شب گذشته به مناسبت سالگرد قیام شکوهمند مردم هرات در 24 حوت سال 1357 علیه رژیم مارکسیستی، طبق سنوات گذشته مراسمی در حسینیه هراتی ها در مشهد از طرف جلسه یاد یاران برگزار شد.

وی افزود: در این مراسم نخبگان حوزوی، دانشگاهی، شخصیت های با نفوذ، سیاستمداران، توده های مردم، خانواده های معظم شهدا و مجاهدین حضور داشتند و سخنرانان به تحلیل و بررسی عوامل شکل گیری قیام 24 حوت هرات و چرایی دست نیافتن به اهداف این قیام بزرگ که تشکیل حاکمیت اسلامی در افغانستان بود، پرداختند. همچنان سالگرد شهادت فرمانده بزرگ شهید محمد علی پهلوان هم در حاشیه این مراسم برگزار شد که از شخصیت این فرمانده بزرگ جهادی و تاثیرگذار گرامی داشت به عمل آمد.

به گفته رئیس بنیاد فرهنگی-اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران، بعد از کودتای هفتم ثور (اردیبهشت) سال 1357 که جناح چپ و طرفداران اتحاد جماهیر شوروی یا همان مارکسیست ها علیه جمهوری محمد داود خان کودتا کردند، دست به اصلاحات مورد نظر خود زدند که در اتحاد جماهیر شوروی هم پیاده شده بود مانند اصلاحات ارضی، فرهنگی و سواد آموزی اجباری برای زنان و امثال آن.

آقای وحیدی عنوان کرد: ظلم هایی که رژیم مارکسیستی به ریاست نور محمد تره کی انجام داد سبب شد که مردم به ویژه در مناطق روستایی نسبت به اصلاحات واکنش نشان دهند، قبل از قیام 24 حوت هرات هم قیامی در ولسوالی پشتون زرغون هرات علیه اصلاحات رخ داد که به شدت توسط رژیم وقت سرکوب شد. پس از آن در ولسوالی های گذره و غوریان هم حرکت هایی انجام شد و در روز 24 حوت با حرکت و خروش مردم از ولسوالی های گذره و پشتون زرغون به سمت شهر هرات و همراهی مردم شهر قیام به اوج خود رسید که تا 29 حوت ادامه داشت و کل شهر و ادارات تصرف شد.

این روحانی افغان یاد آور شد: دلیل این قیام حرکت های رژیم دست نشانده تره کی بود که خلاف آداب و رسوم مردم و ارزش های اسلامی انجام می داد و همچنان ظلم و برخورد با اعتراضات با مشت آهنین سبب شد مردم هرات دست به قیام بزنند، قبل از این قیام در دیگر نقاط افغانستان هم قیام هایی صورت گرفته بود اما اولین قیام سراسری در هرات انجام شد، دلیل آن هم این بود که هرات همجوار جمهوری اسلامی ایران بود و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسیده بود و به مردم این انگیزه و فکر را داده بود که مردم می توانند با قیام خود یک قدرت را شکست دهند.

به گفته وحیدی این قیام برای مبارزه با رژیم مارکسیستی و سلطه خارجی بود و مردم خواستار حاکمیت اسلامی در افغانستان بودند و اگرچه این قیام به شدت توسط رژیم مارکسیستی سرکوب شد اما آغازی برای حرکت های مسلحانه بعد از آن علیه رژیم کمونیستی شد و در نهایت مردم افغانستان توانستند به هدف اخراج اشغالگران از کشورشان برسند و نیروهای اتحاد جماهیر شوروی و ارتش سرخ را بیرون کنند. هدف دیگر سقوط رژیم مارکسیستی بود که به این هدف هم رسیدند و خون شهدا از این جهت ثمربخش بود.

این صاحبنظر افغان عنوان کرد: اما این پیروزی ها به تشکیل نظام اسلامی که رفاه، امنیت، آسایش و نشر فضایل را در افغانستان تامین کند منجر نشد و این کشور درگیر جنگ های داخلی و این بار دچار اشغال امریکایی شد. یکی از دلایل این امر آن بود که قیام مردم افغانستان یک رهبر کاریزمای فراگیر مانند قیام مردم ایران نداشت. امام خمینی(ره) در ایران به عنوان رهبری فراگیر بود که همه جناح هایی که با گرایش ها و افکار مختلف علیه استبداد سلطنت مبارزه می کردند ایشان را قبول داشتند. حرکت و قیام مردم افغانستان مقدس بود، مردم پای کار بودند و خون دادند اما به خاطر نبود رهبری فراگیر نتوانستند به هدف مهم تشکیل حکومت اسلامی فراگیر دست پیدا کنند.

وی تاکید کرد: روحیه استکبار ستیزی، بیگانه ستیزی و کفر ستیزی جزو ذات مردم افغانستان است و هیچ وقت تن به ظلم و اشغال اشغالگران و عمال آن ها نداده اند و با داشتن این روحیه سه ابرقدرت یعنی بریتانیا، اتحاد جماهیر شوروی و امریکا را به خاک ذلت نشاندند و شکست دادند.

 

کلیدواژه