ثور 03, 1403 18:17 Asia/Kabul
  • درخواست کارشناسان سازمان ملل متحد برای آزادی فوری احمدفهیم عظیمی
    درخواست کارشناسان سازمان ملل متحد برای آزادی فوری احمدفهیم عظیمی

کارشناسان سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای خواستار آزادی فوری احمدفهیم عظیمی، فعال حق آموزش دختران از زندان طالبان شده‌اند.

به گزارش رادیو دری، در این اعلامیه که روز دوشنبه سوم ثور منتشر شده آمده است که عظیمی از شش ماه به این‌سو در زندان طالبان به‌سر می‌برد.

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، طالبان باید احمدفهیم عظیمی را «بدون تأخیر» آزاد کند و هیچ توجیهی برای بازداشت او وجود ندارد.

در اعلامیه کارشناسان سازمان ملل متحد آمده است: «ما به‌شدت نگران موج بازداشت مدافعان حقوق بشر و فعالان آموزشی در افغانستان هستیم که ظاهراً در ارتباط با کار و حمایت از حقوق زنان و دختران برای تحصیل است.»

اعلامیه می افزاید: «دسترسی به آموزش یک حق اساسی است. ضروری است کسانی که برای گسترش این حق تلاش می‌کنند حمایت و حفاظت شوند، نه این‌که تحت تعقیب قرار گیرند.»

احمدفهیم عظیمی با همکارش صدیق‌الله افغان که به تازگی از بند رها شده، در ۱۷ اکتوبر سال ۲۰۲۳ از سوی طالبان در کابل زندانی شدند.

کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که به‌صورت رسمی با طالبان در رابطه به پرونده‌ این دو تن در ارتباط هستند.

در ۱۴ جدی سال گذشته منابع محلی گفته بودند که طالبان احمدفهیم را پس از ۷۲ روز از زندان ریاست ۴۰ استخبارات این گروه به زندان پلچرخی انتقال داده‌اند.

طالبان: زندانی سیاسی نداریم، شکنجه هم نداریم

کلیدواژه