ثور 18, 1403 17:20 Asia/Kabul
  • افسر بریتانیایی درباره جنایات همکارانش در افغانستان دست به افشاگری زد
    افسر بریتانیایی درباره جنایات همکارانش در افغانستان دست به افشاگری زد

یک افسر ارشد بریتانیایی اسنادی را به پلیس این کشور ارائه داد که از جنایت‌های جنگی نیرو‌های ویژه هوایی بریتانیا در افغانستان پرده بر می دارد.

به گزارش رادیو دری؛ روزنامه ساندی تایمز فاش کرد که یکی از بلندپایه ترین افسران نیروهای ویژه ارتش انگلیس به پلیس گزارش داده است که سربازان تحت فرمان او با کشتن زندانیان در افغانستان، مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

این افسر انگلیسی به کارآگاهان «پلیس نظامی سلطنتی» گفته است که نوعی سرطان، یک اسکادران سرکش نیروهای ویژه انگلیس را آلوده کرده بود، به طوری‌که ده‌ها زندانی غیرمسلح را به قتل رساندند.

این عضو ارشد نیروهای ویژه‌ انگلیس، پلیس این کشور را از وجود جعبه محرمانه ای مطلع کرده است که اسناد مرتبط با جنایات جنگی نیرو‌های ویژه هوایی بریتانیا در افغانستان در آن نگه‌داری می‌شود.

 

 

این روزنامه انگلیسی گزارش داده است که نیروهای ویژه انگلیس به برگزاری مسابقه کشتن افراد و کارگذاشتن سلاح در بدن قربانیان افغانستانی متهم هستند.

فرد افشا کننده این جنایات گفته که نگران است اگر سربازان نیروهای ویژه انگلیس بفهمند او این ماجراها را فاش کرده،  به صورت اقدامی خشونت بار علیه خانواده‌اش از او انتقام بگیرند.

پرونده کشتار صدها انسان بی گناه به دست نیروهای ویژه انگلیس یکی از مهمترین پرونده‌های جنایت جنگی در افغانستان است.

نیروهای انگلیسی پیش از این به کشتار حدود ۸۰ غیرنظامی در ولایت هلمند متهم شده اند که به گزارش روزنامه گاردین، رسیدگی به این پرونده از سوی وزارت دفاع انگلیس تا سال ۲۰۲۵ به تعویق افتاده است.

پیش از این نیز نمونه های مشابه فراوانی از جنایات نیروهای آمریکایی، کانادایی، استرالیایی، آلمانی و دیگر اعضای ناتو در دوره اشغال افغانستان گزارش شده‌است.

حمایت از تحقیقات درباره جنایات انگلیس در افغانستان

برخی شواهد، جنایات ارتش انگلیس در افغانستان را تایید می‌کند

کلیدواژه