ثور 21, 1403 14:32 Asia/Kabul
  • وزیر انرژی طالبان: رهاسازی آب به سمت مرزهای ایران همچنان ادامه دارد
    وزیر انرژی طالبان: رهاسازی آب به سمت مرزهای ایران همچنان ادامه دارد

وزیر انرژی و آب حکومت طالبان با اشاره به بارش‌های اخیر در افغانستان گفت: تاکنون حجم قابل توجهی از حقابه ایران تامین شده است و رها سازی آب به سمت مرزهای ایران همچنان ادامه دارد.

به گزارش  رادیو دری؛ عبداللطیف منصور امروز در دیدار با سید حسن مرتضوی معاون سفارت ایران در کابل، ضمن بررسی آخرین شرایط مربوط به مسائل آبی مشترک ایران و افغانستان  افزود: با توجه به بارش‌های اخیر، حجم مناسب آب هم از سد «کجکی» و هم از سیلاب‌های جاری شده در مناطق آن سوی این سد، به سمت مرز‌های مشترک با ایران جاری شد.

او اظهار کرد: با تمهیدات و اقدامات اصلاحی که صورت گرفت، در دو مرحله -هم در اواخر سال 1402 و هم حمل و ثور 1403- حقابه مورد توافق میان تهران و کابل به سمت مرزهای استان سیستان و بلوچستان ایران رهاسازی شده است.

وزیر انرژی و آب حکومت طالبان تصریح کرد: دریچه‌های بند کمال‌خان همچنان باز است و امیدواریم با ادامه بارش‌ها حجم قابل‌توجهی از حقابه جمهوری اسلامی ایران در سال آبی جدید تأمین شود.

منصور اضافه کرد: دبی‌سنجی تا روز پنج شنبه نشان می دهد که آب با دبی قابل‌ قبولی مسیر خود را به سمت ایران طی می‌کند.

در این دیدار معاون سفیر ایران در کابل نیز اقدامات اصلاحی حکومت سرپرست افغانستان را برای تأمین حقابه ایران تایید و ابراز امیدواری کرد: روند اصلاح در بندکمال‌خان تکمیل و موضوع آب به یک عنصر همگرایی میان تهران و کابل تبدیل شود و مردم مسلمان هر دو کشور از این موهبت الهی بهره کامل ببرند.

سیدحسن مرتضوی افزود: ایران آماده است در سایر حوزه‌های انرژی با افغانستان همکاری کند و برای این کشور همسایه در حوزه انرژی شریک قابل اعتمادی باشد.

بر اساس توافق میان تهران و کابل در معاهده هیرمند، سالانه حدود 850 میلیون متر مکعب از آب این رودخانه، حقابه ایران به شمار می رود.

در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های پیاپی، حقابه ایران از رود هیرمند تامین نشده و مشکلاتی را برای مردم سیستان و بلوچستان به وجود آورده بود.

کنعانی: حقابه هیرمند حق اثبات شده ایران است

سخنگوی دولت ایران: بخشی از حقابه هیرمند وارد ایران شد

کلیدواژه