جوزا 06, 1403 17:32 Asia/Kabul
  • گمانه‌زنی‌ها در باره شروط طالبان برای حضور در نشست سوم دوحه
    گمانه‌زنی‌ها در باره شروط طالبان برای حضور در نشست سوم دوحه

در حالی که طالبان به‌طور رسمی حضور در نشست سوم دوحه را تأیید نکرده‌اند، برخی منابع خبری مسائل مختلفی را به عنوان شروط طالبان برای حضور در دوحه مطرح می‌کنند.

به گزارش رادیو دری، اگرچه بیش از یک ماه به تاریخ برگزاری نشست سوم دوحه باقی مانده و طالبان هنوز به دعوت‌ها از خود برای حضور در این نشست پاسخ مثبتی نداده است، بازار گمانه‌زنی‌‌ها درباره شروط طالبان برای حضور در دوحه گرم است.

برخی منابع می‌گویند طالبان در دیدارهای متعدد با هیأت‌های سازمان ملل متحد و قطر در کابل، برای شرکت در سومین نشست دوحه شش شرط مطرح کرده است.

به گفته منابع، واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد به طالبان و انصراف این سازمان از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان، مشورت با طالبان درباره دستور کار و ترکیب نشست دوحه، حضور نیافتن نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان و شامل نشدن بحث آموزش دختران و کار زنان و نیز مسأله دولت فراگیر به دستور کار این نشست، شش شرط طالبان برای حضور در این نشست عنوان شده است.

منابع می افزایند: طالبان تأکید دارند این‌ها مسائل داخلی افغانستان است و آنها تلاش می‌کنند تا زمینه مناسبی برای حل آن فراهم کنند.

منابع همچنین می‌گویند طالبان همچنین خواستار گنجانده شدن مسئله امنیت افغانستان، نابودی مواد مخدر و مبارزه کابل با گروه تروریستی داعش در دستورکار نشست شده است.

از سوی دیگر برخی منابع با رد این مسائل به عنوان شروط طالبان می‌گویند کابل خواستار کمک برای حل مشکلات اقتصادی افغانستان، گره نزدن کمک‌های بشردوستانه به مسائل سیاسی، کمک به افغانستان در برابر آسیب‌های تغییرات اقلیمی و آغاز و تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان است.

سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد روزهای 10 و 11 سرطان/تیر با حضور نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان برگزار می‌شود.

وزیر خارجه قطر: طالبان در نشست دوحه اشتراک کنند  

کلیدواژه