جوزا 11, 1403 15:05 Asia/Kabul
  • هشدار پزشکان درباره شیوع بیماری جلدی «اسکبیس» در ولایت بلخ
    هشدار پزشکان درباره شیوع بیماری جلدی «اسکبیس» در ولایت بلخ

شفاخانه ابوعلی سینای بلخی در شهر مزار شریف، درباره افزایش آمار افراد مبتلا به بیماری جلدی «اسکبیس» که در میان مردم به «گَرگ» شناخته می‎شود، هشدار داده است.

به گزارش رادیو دری؛ پزشکان بخش بیماری‌های جلدی در شفاخانه ابوعلی سینای بلخی می گویند: در ماه‌های پسین، شیوع این بیماری میکروبی و واگیردار، به دردسر تازه‌‌ای مبدل شده و با افزایش گرمای هوا، میزان ابتلا به آن رو به‌ ازدیاد است.

مسوول بخش زیبایی و جلدی شفاخانه‌ ابوعلی سینای بلخی، بیماری جلدی اسکبیس را یک بیماری خطرناک توصیف و از افزایش آمار مبتلایان به آن در مقایسه با سال های گذشته ابراز نگرانی کرد.

دکتر علی‌اصغر ملک افزود: هم اکنون روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ بیمار به این بیمارستان مراجعه می‌کنند که ۳۰ درصد آنان به بیماری ساری اسکبیس مبتلا هستند.

به گفته این پزشک شفاخانه‌ ابوعلی سینای بلخی، در یک سال گذشته حدود ۵۴ هزار فرد مبتلا به بیماری‌های جلدی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند که حدود  ۱۶ هزار نفر آنان افراد آلوده به بیماری اسکبیس بوده اند.

اسکبیس یا گَرگ یک نوع بیماری میکروبی و ساری پوستی است که در نتیجه‌ نفوذ انگل یا حشره‌ای به اسم سارکوپتس اسکابی «Sarcoptes scabiei» وارد بدن انسان شده و به سرخ‌ شدن پوست و خارش شدید در ناحیه‌ ابتلا به ویژه شب هنگام منجر می‎شود.

این بیماری از طریق تماس جلد با جلد و یا استفاده از لباس و بستر‌ خواب مشترک با فرد بیمار، استفاده از وسایل مشترک یا آلوده به این بیماری و نزدیکی با حیوانات به افراد سرایت می‌کند.

شیوع یک بیماری پوستی در میان کودکان پکتیکا

رونمایی از شش دارو ایرانی موثر در درمان سرطان و بیماری‌های پوستی

کلیدواژه