جوزا 16, 1403 10:42 Asia/Kabul

با وجود افزایش پزشکان متخصص و بیمارستان های مجهز با تجهیزات مهم طبی در تخار، هنوز بازار طبابت سنتی در این ولایت گرم است و شماری زیادی با استفاده از گیاهان کوهی به عنوان دارو به معالجه می پردازند.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، شماری از باشندگان تخار می‌گویند، با افزایش بیماری‌های مزمن و عدم معالجه خود توسط دارو‌های شیمیایی، آنان را وادار به استفاده از دارو‌های کوهی و گیاهان سنتی کرده است.

 به گفته این باشندگان، عدم کارایی داروهای شیمیایی و افزایش بهای آن در بازار، مردم را ناامید کرده و برای همین بسیاری‌ها برای درمان بیماری‌های شان طبابت سنتی و استفاده از داروهای کوهی را انتخاب می‌کنند.

بسیاری از دارو‌های کوهی که در طب سنتی کاربرد دارد در کوه‌های تخار و بدخشان قابل یافت است و بهای آن نیز در بازار به مراتب ارزان‌تر از داروهای شیمیایی می‌باشد که این مورد باعث شده تا بیشتر مردم به آن دسترسی داشته باشند.

در همین حال برخی از گیاه درمان‌ها که در بخش‌هایی از طب سنتی کار می‌کنند، تمام گیاهان کوهی را در کشور داروی درد بیماران دانسته، می‌گویند: بیشتر داروهای گیاهی و ترکیبی را از گل‌های بابونه، سیاه دانه، زرسرک، کرفش، بادایان، بوربو و غیره می‌سازند.

نگرانی از نابودی برخی گیاهان طبی در بدخشان

کلیدواژه