جوزا 28, 1403 17:07 Asia/Kabul

مراسم وِیژه عید سعید قربان در مرکز شهر و ولسوالی های هرات با حضور پرشور اقشار مختلف مردم با اقامه نماز عید در مصلاها و مساجد جامع در فضای امن برگزار شد.

به گزاش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، مقام‌های محلی در هرات با بیان اینکه هیچ‌گونه مسأله امنیتی در نواحی پانزده گانه شهر و نوزده ولسوالی هرات روی نداده است، می گویند: منسوبان امنیتی به منظور تامین امنیت و جلوگیری از هرگونه رویداد خشونت‌بار شبانه روز در حالت آماده باش هستند.

عبدالله انصاف سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت هرات در گفت وگو با رادیو دری به شهروندان این ولایت اطمینان داد که به هیچ اخلالگری اجازه نخواهند داد تا امنیت مردم را بر هم بزنند.

این مقام امنیتی در هرات تصریح کرد: روز نخست عید سعید قربان در فضای کاملا امن سپری شده و منسوبین پولیس شبانه روز و به خصوص در روزهای باقی مانده از عید قربان در حالت آماده باش هستند.

امروز نخستین روز از عید سعید قربان است و پس از ادای نماز هزاران تن از مردم هرات رسما از این مناسبت فرخنده تجلیل کردند.

شهروندان هرات از رسم و رواج های عیدی سخن گفتند و تاکید کردند: به خاطر زنده ماندن این رویداد مذهبی – فرهنگی به دید و بازدید پرداخته و فقرا و نیازمندان را از یاد نمی برند.

احمدشاه و طاهر ازهمین شهروندان هستند که همراه با اطفالشان به نماز عید آمده بودند.

آنان در این خصوص می گویند: همه خانواده ها مکلف هستند تا برای انتقال این فرهنگ به نسل های بعدی، به فرزندانشان امور مذهبی و دینی را آموزش دهند.

احمدشاه نگران است که مبادا غفلت خانواده ها باعث شود که تجلیل از اعیاد فطر و قربان کمرنگ شود.

محمدرضا یکی دیگر از ساکنین شهر هرات اما از برخی بی تفاوتی های شماری از جوانا نسبت به مناسبت های دینی و مذهبی گلایه داشت و گفت: فضای مجازی و دیگر سرگرمی ها این فرصت را از آنان گرفته است که به دید و بازدید بپردازند و دوستی ها و برادری‌هایشان را تقویت کنند.

عید قربان یکی از مناسبت های مهم در تقویم کشورهای اسلامی است و نه تنها از لحاظ معنوی بلکه از بعد اجتماعی نیز برای مسلمانان جهان و مردم افغانستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

در سه روز عید سعید قربان که تعطیلی عمومی نیز می باشد بسیاری از خانواده ها به فکر برگزاری مراسم هایی هستند که به افتخار نامزدی فرزندانشان برگزار می شود.

در این روزها تازه عروس ها و تازه دامادها حال و هوای دیگری دارند.

خانواده داماد چند روزی که به عید قربان باقی می ماند، گوسفندی را به عنوان هدیه برای عروسشان می برند که در کنار آن خنچه هایی از گل، شیرینی و لباس نیز در نظر گرفته می شود.

هرات یکی از کلان شهر های افغانستان است که بخاطر تجلیل و گرامی داشتن مناسبت های مذهبی و دینی پیشگام بوده است.

تدابیر امنیتی طالبان برای بزرگداشت عید سعید قربان

کلیدواژه