جوزا 29, 1403 19:47 Asia/Kabul
  • ریچارد بنت: زنان افغانستان نباید در نشست دوحه به حاشیه رانده شوند
    ریچارد بنت: زنان افغانستان نباید در نشست دوحه به حاشیه رانده شوند

ریچارد بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گفت: در اجلاس دوحه سه، زنان و دختران افغانستان نباید به حاشیه رانده شوند و طالبان نباید اجازه داشته باشد که شرایط جلسات با میزبانی سازمان ملل را دیکته کند.

به گزارش رایو دری؛ بنت روز سه شنبه در پنجاه و ششمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو هنگام ارائه تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در افغانستان افزود: خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان بسیار شدید و گسترده است و من به این نتیجه رسیده‌ام که ممکن است جنایت علیه بشریت شمرده شود.

او تاکید کرد: طالبان نباید به عنوان دولت به رسمیت شناخته شوند و نباید مانند یک دولت با آنها رفتار شود.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل با بیان اینکه گزارش تازه او بر تبعیض‌ و سیاست‌های ضد زن طالبان متمرکز است اضافه کرد: سیاست‌های طالبان در زمینه زنان، فراگیر و روشمند است و  با سیاست‌های دستوری اجرا می‌شود و در یک سال گذشته طالبان با صدور دست‌کم ۵۲ فرمان دیگر، محدودیت‌ زنان و دختران را تشدید کرده است.

بنت گفت این نظام سلطه و سرکوب زنان و دختران باید بحث در مورد تدوین تبعیض جنسیتی را به عنوان جنایت علیه بشریت برانگیزد و از تمام ابزارها برای تغییر این وضعیت استفاده شود.

در همین حال، نصیر اندیشه سفیر دولت قبلی افغانستان در ژنو در این جلسه گفت  که باتوجه به این گزارش، دولت‌ها نباید روابط خود را با طالبان عادی کنند.

نشست سوم دوحه درباره افغانستان از ۳۰ ژوئن تا اول ژوئیه (دهم و یازدهم سرطان ) برگزار می‌شود و موضوع‌های اصلی آن مسائل اقتصادی و مبارزه با مواد مخدر هستند.

در این نشست که نمایندگان طالبان حضور دارند، نمایندگان جامعه مدنی افغانستان دعوت نشده اند. 

اعلام حضور طالبان در نشست دوحه و موضع‌گیری‌های سیاسی مخالفان در پیام های عیدانه

دیده‌بان حقوق بشر: نشست دوحه 3 فرصتی برای ایستادن کنار زنان افغانستان است

کلیدواژه