جوزا 31, 1403 19:35 Asia/Kabul
  • داعش برای حمله به آسیای مرکزی آماده می‌شود؟
    داعش برای حمله به آسیای مرکزی آماده می‌شود؟

مرکز آسیا در تحلیلی می‌نویسد ورود ازبک‌ها از سوریه به افغانستان به گروه داعش برای جذب نیرو کمک کرده و احتمال حمله داعش به آسیای مرکزی در تابستان را افزایش داده است.

به گزارش رادیو دری، مرکز آسیا در تحلیلی به قلم ویکتور واسیلف نوشته است اقدام اخیر داعش در زندان روستوف نشان داد که حمله تروریستی در تالار کرکوس تنها آغاز کار این گروه بوده است و باید برنامه‌ها و بیانیه‌های داعش بسیار جدی گرفته شود.

مرکز آسیا در ادامه نوشته است که اطلاعات کافی در منابعِ باز از جمله اظهارات مقام‌‍‌های روسی و کارشناسان عمومی وجود دارد که نشان می دهد داعش یک حمله تروریستی گسترده با هدف تصرف منطقه‌ای در آسیای مرکزی انجام خواهد داد که یا در قالب یک تهاجم سرزمینی انجام می‌شود و یا با فعالیت‌های تروریستی و سیاسی که برای بی ثبات کردن کل منطقه طراحی شده، همراه خواهد بود.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که در حال حاضر، این جناح ازبکستان ولایت خراسان (داعش خراسان) است که بیشترین انگیزه را دارد و این گروه را ترغیب به فعالیت در ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان می‌کند.

در ادامه این تحلیل تاکید شده است که داعش شبکه‌های کاملاً توسعه یافته‌ای را در این کشورها ایجاد و تعداد قابل توجهی از رادیکال‌های جوان را جذب خود کرده‌ است.

براساس این تحلیل، ازبک‌هایی که در سوریه بودند دو سال پیش و بعد از ورود به افغانستان تمام تلاش خود را برای استخدام بستگان خود که به طور سنتی در افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان زندگی می کردند به کار بستند و واعظان آنها نیز با استفاده از شبکه های اجتماعی تعداد زیادی دنبال کننده جذب کردند.

این تحلیل می‌افزاید که روسیه نیز در معرض خطر حمله قرار دارد اما اگر در رابطه با روسیه حداکثر توانایی داعش محدود به خرابکاری باشد، در آسیای مرکزی توانایی آن ها به مراتب بیشتر است.

واسیلف، جنوب قرقیزستان و مناطقی که ازبک ها در آن حضور دارند را به عنوان مرکز خطر معرفی می‌کند و می‌گوید که این منطقه در معرض تهدید جدی قرار دارد.

او هشدار می‌دهد که اگر تروریست‌ها به جنوب قرقیزستان دسترسی پیدا کنند، می‌توانند نفوذ خود را به سایر مناطق دره فرغانه گسترش دهند.

در همین رابطه او یادآوری می کند که عامل انتحاری که در سال ۲۰۱۷ در متروی سن پترزبورگ انفجاری را انجام داد، یک جوان ۲۲ ساله اهل منطقه اوش قرقیزستان بود.

این تحلیل در پایان می افزاید که تهاجم سرزمینی تمام عیار داعش از خاک افغانستان اگر در تابستان امسال انجام شود، به احتمال زیاد با حملات تروریستی در تمامی شهرهای بزرگ آسیای مرکزی همراه خواهد بود.

رسانه نزدیک به طالبان: عامل انفجار قندهار اهل آسیای مرکزی بود

داعش خراسان از کجا آمد؟

کلیدواژه