سرطان 02, 1403 16:09 Asia/Kabul
  • گوترش: مقامات طالبان بر سر مسایل حاکمیتی اختلاف دارند
    گوترش: مقامات طالبان بر سر مسایل حاکمیتی اختلاف دارند

دبیرکل سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود از تحولات افغانستان، از اختلافات مقام‌های طالبان بر سر مسایل حاکمیتی پرده برداشته است.

به گزارش رادیو دری؛ آنتونیو گوترش در تازه ترین گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل از  اختلافات مقام‌های طالبان بر سر مسایل حاکمیتی از جمله مبارزه با مواد مخدر و فعالیت کمیسیون تصفیه صفوف خبر داده است.

این گزارش می افزاید: با برگزاری کمتر جلسات کابینه در این دوره، به نظر می‌رسد که مرکز حکومت‌داری بیش‌تر به سمت قندهار تغییر یافته و هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان ضمن تلاش برای پر کردن شکاف‌ها بین مقام‌ها و جوامع مختلف، اهرم‌های بیش‌تری را بر فرایندهای حکومت‌داری در کابل اعمال کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به افزایش 55 درصدی حملات جبهه ضد طالبان علیه این گروه در افغانستان اظهار کرده است:  رویدادهای امنیتی در افغانستان از 1 فبروری تا 13 می امسال، 55 درصد در مقایسه با دوره مشابه در سال 2023 افزایش یافته است که مسوولیت بیشتر این حملات را جبهه‌های آزادی و مقاومت ملی  بر عهده گرفته اند.

گوترش در این گزارش با اشاره به پافشاری مخالفان طالبان بر مبارزه مسلحانه علیه این گروه افزوده است: یوناما در این مدت، دو هزار و 505 رویداد امنیتی را ثبت کرده که بیشتر آنها در مناطق مرکزی، شمال‌شرقی، جنوب شرقی و جنوبی اتفاق افتاده‌ است.

به گفته گوترش، با وجود این حملات و درگیری‌های مسلحانه، مخالفان طالبان نتوانسته اند برای تسلط این گروه بر تمامیت ارضی افغانستان، چالش قابل‌توجهی ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش، بین 1 فبروری تا 13 می امسال نیز  31 رویداد امنیتی علیه کارمندان سازمان‌ملل در افغانستان به ثبت رسیده است.

عبدالکبیر: در افغانستان امروز، جای اختلاف نیست

ملاهبت الله: حاضرم برکنار شوم اما مردم دچار اختلاف نشوند

کلیدواژه