سرطان 10, 1403 13:57 Asia/Kabul
  • مشکلات افغانستان در داخل این کشور قابل حل است نه در نشست های بیرونی

دبیر شورای اخوت اسلامی افغانستان تاکید کرد: تا زمانی که مشکلات افغانستان در داخل این کشور حل نشود نشست های بیرونی قادر به انجام کاری برای این کشور نخواهند بود.

مولوی عبدالرئوف توانا در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست سوم دوحه در مورد افغانستان اظهار کرد: طی سه سال گذشته نشست های بین المللی در مورد افغانستان، چه نشست فورمت مسکو، چه نشست های دوحه و چه دیگر نشست ها خروجی خاصی نداشته اند که به خیر و صلاح مردم این کشور باشد.

وی افزود: عوامل خارجی و داخلی سبب شده که مشکلات افغانستان همچنان لاینحل باقی بماند؛ عوامل خارجی شامل تقابل غرب و شرق به ویژه پس از جنگ اوکراین و قرار گرفتن نشست های فورمت مسکو و نشست دوحه در برابر یکدیگر است، البته از این نشست ها انتظاری هم نمی رود که کاری در جهت خیر و صلاح مردم افغانستان انجام دهند چون هر کدام می خواهند از کشورهای مختلف به نفع خود سود ببرند، افغانستان در میان منافع غرب و شرق قرار گرفته و هر کدام می خواهد از موقعیت استراتژیک آن به نفع خود استفاده کند.

به گفته این کارشناس افغان اگر هم خارجی ها مسایلی مانند ضرورت رعایت حقوق بشر و تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان را مطرح می کنند به آن اعتقادی ندارند بنابراین نشست سوم دوحه هم سودی برای مردم افغانستان نخواهد داشت. غربی ها به دنبال فشار بر افغانستان هستند تا در جناح بندی ها در برابر غرب قرار نگیرد به ویژه در خصوص مساله فلسطین و بیت المقدس که امروز در وضعیت وخیمی قرار دارد.

مولوی توانا در مورد عوامل داخلی مشکلات افغانستان هم گفت: حکومت طالبان طی حدود سه سال گذشته باید تلاش های مضاعفی را در راستای تحقق اهداف و خواسته های مردم افغانستان انجام می داد، روی مشروعیت و مقبولیت نظام کار می کرد، درهای مدارس و دانشگاه ها را به روی دختران باز می کرد، اجماع ملی به وجود می آورد، امانت ها را به اهل آن می سپرد و بسیاری مسایل دیگر را حل می کرد که اقدام خاصی در این زمینه انجام نداد.

وی تصریح کرد: افغانستان به یک اجماع نیاز دارد که بر اساس آن برنامه هایی روی دست گرفته شود، دروازه های مدارس و دانشگاه ها به روی دختران باز شود، قانون اساسی روی کار بیاید، برای مشروعیت و مقبولیت نظام کار شود و کلید حل مشکلات افغانستان در دستان مردم این کشور جستجو شود که در اینصورت دیگر نیازی به برگزاری نشست ها در کشورهای مختلف نیست و ضرورتی ندارد که خارجی ها و به خصوص امریکایی ها سفارشات و تهدیداتی داشته باشند.

دبیر شورای اخوت اسلامی افغانستان عنوان کرد: در رابطه با قضایای افغانستان باید رویکردهای جدیدی در پیش گرفته شود و گره ها با استفاده از عقل و دین و منطق به دست خود مردم افغانستان باز شود. همچنان باید از تجارب گذشته درس گرفته شود به عنوان مثال همه تجربه کردند که حکومت های تک حزبی نتوانستند مشکل افغانستان را حل کنند.

وی اضافه کرد: غربی ها در افغانستان شکست خوردند اما این کشور هنوز با مشکلات فراوان سیاسی و اقتصادی مواجه است که برای برون رفت از آن ها نیاز به همگرایی، انسجام و وحدت اسلامی است، حکومت طالبان هم باید به زنان و مردان افغانستان ارج نهد، به توصیه های خیرخواهانه توجه کند و هر مخالفتی را دشمنی تلقی نکند.  

 

کلیدواژه