تاکید ایران بر کمک به افغانستان برای مقابله با تروریسم، مواد مخدر و تامین صلح
(last modified 1403-04-16T08:41:19+00:00 )
سرطان 16, 1403 13:11 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر کمک به افغانستان برای مقابله با تروریسم، مواد مخدر و تامین صلح
    تاکید ایران بر کمک به افغانستان برای مقابله با تروریسم، مواد مخدر و تامین صلح

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان بر ضرورت حمایت بین المللی برای کمک به حکومت سرپرست برای غلبه بر چالش‌های مربوط به تروریسم، مواد مخدر، ثبات، صلح و توسعه تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با رسانه «قطر تریبیون» گفت: در نشست دوحه بر ایجاد یک صندوق برای توسعه افغانستان تاکید و به کشورهای کمک کننده توصیه شد که بر پروژه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این کشور نظارت کنند.

او گفت که این پیشنهاد مورد تایید همه شرکت کنندگان قرار گرفت و معاون دبیرکل سازمان ملل نیز برای تشکیل کارگروه‌هایی در این مورد پینشهاد داد. با این حال، هیچ اقدام دیگری (در این نشست) صورت نگرفت.

قمی در این گفتگو اهمیت دوحه سه را به دلیل ماهیت حساس افغانستان مورد تاکید قرار داد و گفت: برای اولین بار هیاتی از حکومت افغانستان در آن شرکت کرد. سازمان ملل متحد، کشورها و سازمان‌های شرکت کننده به دیدگاه‌های افغان‌ها گوش دادند و ملاحظات خود را ابراز کردند.

به گفته وی این اولین فرصتی بود که حکومت سرپرست افغانستان دیدگاه های خود را به سازمان ملل و جامعه بین المللی ارائه می کرد.

قمی تاکید کرد: ایران در تلاش است تا وضعیت افغانستان را در زمینه امنیت، صلح و ثبات سیاسی بهبود بخشد. ایران از روی حسن نیت در کنار حکومت افغانستان می ایستد و رایزنی ها، پیشنهادها و توصیه های لازم را ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان کشور همسایه با پیامدها و آثار قابل توجهی که از افغانستان سرچشمه می گیرد، مواجه است و همچنین تاثیرگذارترین کشور در منطقه است. به همین دلیل ایران سیاست حمایت از ابتکار سازمان ملل متحد را برای تضمین تعامل سازنده با حکومت سرپرست افغانستان اتخاذ کرده است.

او هدف این سیاست را حمایت از مردم افغانستان، بهبود وضعیت موجود و تقویت همکاری های منطقه ای با کشورهای همسایه و منطقه خواند.

کاظمی قمی افزود: ایران از هرگونه ابتکار سازنده این کشورها استقبال می کند به همین دلیل  در دوحه ۱، دوحه ۲ و اکنون دوحه ۳ شرکت کرده است.

کاظمی قمی: ایران در مبارزه با تروریسم در کنار افغانستان است

کلیدواژه