سرطان 16, 1403 19:25 Asia/Kabul
  • شخصیت‌های سیاسی افغانستان: انتخابات ایران نماد دموکراسی است
    شخصیت‌های سیاسی افغانستان: انتخابات ایران نماد دموکراسی است

شماری از شخصیت‌های سیاسی افغانستان با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران، این انتخابات را نماد استقرار دموکراسی در ایران خواندند.

به گزارش رادیو دری؛  عطا محمد نور والی سابق بلخ و از چهره‌های پرنفوذ شمال افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشت: انتخابات ایران در همسایگی افغانستان نشان داد که برخلاف ادعا‌های غرب، دموکراسی به عنوان یک اصل در ایران حاکم است و مردم ایران در فاصله‌  دو هفته دوبار با رفتن به پای صندوق‌های رای آن را به‌درستی تمثیل کردن.

وی افزود: همان دموکراسی‌ای که غربی‌ها ادعا می‌کنند پاسدار آن هستند، در ایران این‌گونه پاسخ می‌دهد و در افغانستان به واسطه خود غربی‌ها سرکوب می‌شود. 

رنگین دادفر سپنتا از دیپلمات‌های پیشین افغانستان و وزیر خارجه کرزی نیز در حساب ایکس خود، انتخاب مسعود پزشکیان را به  خواهران و برادران ایرانی تبریک گفته و افزوده است: مردم شریف ایران با مشارکت در انتخابات یک بار دیگر نشان دادند که به ارزش‌های انتخاب و امنیت پایدار در کشور خود ارج می‌گذارند و برای سرنوشت خود مسؤولیت می‌پذیرند. 

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز با تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران، این انتخابات را نمادی از پایبندی به اصول مردم‌سالاری دینی و احترام به رأی مردم دانست.

رحمت‌الله نبیل   تفاوت میان جمهوری اسلامی ایران و نظام طالبان را نشان‌دهنده تفاوت تفسیر‌ها و دیدگاه‌های آنان از اسلام خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران، بر پایه تفسیر از اسلام، اشتراک در انتخابات را وجیبه دینی می‌پندارد و به ارزش‌های انسانی و حقوق مدنی در یک چارچوب احترام می‌گذارد و زنان این کشور از حقوقی همچون تحصیل، اشتغال و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی برخوردارند، در حالی که در مقابل، نظام طالبان با تفسیر بدوی از اسلام، قوانینی سخت‌گیرانه و محدودکننده را بر جامعه تحمیل می‌کند و حقوق اساسی بشری، حقوق زنان و حق انتخاب زعامت را نادیده می‌گیرد. 

واکنش کرزی و عبدالله به پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران

کلیدواژه