سرطان 17, 1403 10:33 Asia/Kabul
  • یاسین ضیا: اشرف غنی عامل فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان بود
    یاسین ضیا: اشرف غنی عامل فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان بود

رهبر «جبهه آزادی افغانستان» و رئیس پیشین ستاد ارتش این کشور در واکنش به اظهارات اخیر اشرف غنی، او را عامل اصلی آشفتگی‌های دفاعی و امنیتی افغانستان معرفی کرد.

یاسین ضیا در حساب رسمی خود در ایکس نوشته است: افسران و سربازان پایین رتبه ارتش افغانستان عامل فروپاشی افغانستان نبودند، بلکه آنها تا آخرین گلوله و در بدترین شرایط از وطن و نظام دفاع کردند.

او اشرف غنی را عامل فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان خوانده و افزوده است: افراد و چهره‌های منفعت‌جو و انحصارطلب مدام درباره سرنوشت نیروهای ارتش چانه‌زنی و تصمیم‌گیری می‌کردند.

این مقام پیشین ارتش افغانستان تصریح کرده است: عامل فروپاشی نظام افغانستان و جان باختن هزاران نفر، ریشه در زدوبندها و رقابت بر سر قدرت در رده‌های بالای نظام و وجود فساد گسترده ای بود که به ارگ ریاست جمهوری و سپیدار ختم می‌شد.

رئیس پیشین ارتش افغانستان می‌افزاید که انتصاب‌های سلیقه‌ای اشخاص فاسد و ناتوان در سطوح عملیاتی، مالی، لجستیکی که تنها امتیازشان داشتن روابط شبکه‌ای با رده‌های بالای قدرت در ارگ، شورای امنیت و قصر سپیدار بود، بنیادهای نظام دفاعی و امنیتی کشور را نابود کرد.

یاسین ضیا به دزدی‌ها و فساد گسترده در بخش نظامی کشور اشاره و اظهار کرده است: علیرغم تلاش‌های او برای مهار وضعیت و جلوگیری از فرسایش نیروها، گسترش جنگ و عمیق‌ترشدن «سرطان فساد گسترده» و شبکه‌ای ناشی از روابط قدرت، این تلاش ها نتوانست نتیجه بخش باشد و جلوی فروپاشی را بگیرد.

اشرف غنی اخیرا با تایید فساد گسترده در دولت خود گفته است که تا آخرین روزهای سقوط نظام جمهوری نمی‌دانسته که تعداد نیروهای نظامی چقدر بوده است.

کلیدواژه