انتشار توافقنامه طالبان و شورای علمای شیعه درباره برپایی آیین‌های عزای حسینی
(last modified 1403-04-20T13:26:24+00:00 )
سرطان 20, 1403 17:56 Asia/Kabul
  • توافقنامه طالبان و شورای علمای شیعه درباره برپایی آیین‌های عزای حسینی
    توافقنامه طالبان و شورای علمای شیعه درباره برپایی آیین‌های عزای حسینی

در پی بروز برخی حاشیه ها در برپایی آیین های ماه محرم در افغانستان، برخی رسانه ها توافقنامه مقامات طالبان با شورای علمای شیعه افغانستان را درباره نحوه برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) منتشر کرده اند.

به گزارش رادیو دری،  بر اساس این توافق نامه، برپایی مراسم عزاداری ماه محرم در تکایا و حسینیه ها و مساجد محدود به روزهای  هفتم تا دهم این ماه است و خارج از این دوره زمانی، تجمع عزاداران حسینی در این مکان ها ممنوع اعلام شده است.

همچنین  پیش از برپایی هر مراسم عزاداری، فهرست سخنرانان و محتوای سخنرانی آنها  باید با کمیته موظف در میان گذاشته شود.

در این توافق نامه همچنین آمده است: تمام سخنرانی ها و نوحه سرایی ها باید در داخل سقاخانه ها، پشت درهای بسته و بدون استفاده از بلندگو اجرا و نیز از گشت زنیهای جمعی در داخل شهر و جاده ها خودداری شود.

منع نصب دروازه های موقت، بیرقها، شعارهای مذهبی و سیاسی، توزیع خوردنیها و نوشیدنیها و تجمعات گروهی جز در ساحات تعیین شده از دیگر محدویت های این توافق نامه است.

همچنین طالبان کمیته ای متشکل از علمای  شیعه  و مسوولان وزارت‌ اطلاعات و فرهنگ و امر به معروف ایجاد کرده است تا بر نحوه  اجرای آیین های عزاداری حسینی، نظارت کنند.

 پیش از این خالد زدران سخنگوی فرمانده امنیتی طالبان و قاسم خالد والی این گروه در ولایت کابل در دیدار با شماری از علما و بزرگان اهل تشیع اطمینان داده بودند که امنیت کامل در ایام محرم تامین خواهد شد و شیعیان می‌توانند مراسم مذهبی‌شان را در شرایطی آرام و با شکوه برگزار کنند.

شور و حال محرم در کابل/ درخواست شهروندان برای برگزاری باشکوه مراسم محرم

طالبان: جمع آوری سقاخانه‌ها و پرچم‌های حسینی از دشت برچی کار نیروهای خودسر بوده است

کلیدواژه