سرطان 28, 1403 17:53 Asia/Kabul
  • سلاح‌های آمریکایی جامانده در افغانستان سر از هند در آورد
    سلاح‌های آمریکایی جامانده در افغانستان سر از هند در آورد

یک رسانه هندی به نقل از گزارش های اطلاعاتی ادعا کرده است که  تسلیحات آمریکایی بر جای مانده در افغانستان از طریق پاکستان به دست مبارزان جامو و کشمیر رسیده است.

به گزارش رادیو دری؛ رسانه هندی دیکن هرالد  به تازگی گزارش داده است: تسلیحات پیشرفته‌ای که ارتش آمریکا در افغانستان پس از عقب نشینی در سال 2021 برجای گذاشته، از طریق پاکستان به جامو و کشمیر منتقل می‌شود.

مقامات هندی گفته اند که مهاجمان در یک حمله در نزدیکی ماچدی در منطقه بیلاوار ناحیه کاتوا از تفنگ‌های تهاجمی کارابین M4 ساخت آمریکا استفاده کرده اند.

این گزارش می‌افزاید: همچنین  آژانس‌های اطلاعات مرکزی هند قبلاً اعلام کرده بودند که تدارکات، تسلیحات و مهمات مورد استفاده در حمله تروریستی پونچ سال گذشته که منجر به کشته شدن پنج سرباز شد، از افغانستان تحت حاکمیت طالبان به هند انتقال یافته بود.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که گلوله‌های مورد استفاده در حمله پونچ از نوع گلوله های آمریکایی بوده که پس از عقب نشینی از افغانستان در این کشور به جا مانده است.

همچنین نیروهای امنیتی هند، اغلب تسلیحات پیشرفته‌ای فراتر از AK-47 را از مهاجمان کشته شده در این حملات کشف کرده‌اند.

این گزارش به نقل از یک افسر ارشد پلیس که در چندین عملیات‌ ضدتروریستی حضور داشته نوشته است: هجوم احتمالی تسلیحات پیشرفته، تهدیدی جدی برای اهداف نظامی و غیرنظامی است و این وضعیت می‌تواند به افزایش دفعات و شدت حملات منجر شود و ثبات شکننده منطقه را بیشتر به چالش بکشد.

هنگامی که نیروهای آمریکا در آگوست ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند، انبار قابل توجهی از تجهیزات نظامی از جمله سلاح‌های سبک، مهمات، خودروهای زرهی و فناوری‌های نظارتی پیچیده را برجای گذاشتند.

پیش از این نیز گزارش های متعددی منتشر شده بود که نشان می داد سلاح های آمریکایی جا مانده در افغانستان در چندین عملیات تروریستی در پاکستان استفاده شده است.

این در حالی است که مقامات طالبان بارها مدعی شده اند که سلاح های برجامانده از نظامیان آمریکایی در کنترل نهادهای مسوول در  حکومت سرپرست افغانستان است.

رسانه‌های پاکستانی: سلاح‌های مهاجمان به پایگاه هوایی پنجاب، آمریکایی بود

تحلیل- هشدار پاکستان درباره خطر قاچاق سلاح های آمریکایی باقیمانده در افغانستان

 

مجاهد: فقط نهادهای مسوول به سلاح‌های آمریکایی در افغانستان دسترسی دارند

 

کلیدواژه