اسد 25, 1403 15:55 Asia/Kabul

گذرگاه تورخم که از چهار روز قبل پس از درگیری چند ساعته بین طالبان و نظامیان پاکستانی در امتداد خط فرضی دیورند از جانب پاکستان مسدود شده بود، باز شد.

به گزارش محمد آصف شینواری خبرنگار رادیو دری، حافظ عبدالبصیر زابلی سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت ننگرهار می گوید در نتیجه‌ی مذاکرات و گفت وگوهای پی‌هم بین مسؤولان کمیساری نظامی شهرک تورخم با جانب پاکستانی، شب گذشته فیصله به عمل آمد که گذرگاه تورخم صبح روز پنجشنبه به روی ترافیک و رفت و آمد مردم باز گردد.

وی گفت: هر دو جانب به تعهداتشان عمل نمود و دروازه حوالی ساعت هفت صبح به روی ترافیک و رفت و آمد مردم باز شد و جریان عبور و مرور به حالت عادی برگشت.

در نتیجه مسدود شدن چهار روزه گذرگاه تورخم پس از درگیری بین نیروهای امنیتی افغان و نظامیان پاکستانی، در هر دو طرف صدها تن از مسافران و همچنان صدها موتر لاری حامل اموال تجارتی متوقف شده بودند.

بیشتر وسایط باربری متوقف شده در شهرک تورخم حامل میوه ها و سبزیجات تازه بودند که امکان از بین رفتن آن بود. 

فعالیت‌های تجارتی بین افغانستان و پاکستان بیشتر از طریق گذرگاه تورخم صورت می گیرد اما تاجران افغان می‌گویند پاکستان اکثر اوقات از تجارت برای مقاصد سیاسی استفاده می‌نماید.

و هر زمانی که مناسبات آنان با حاکمان کابل تیره شود به بهانه‌های مختلف گذرگاه تورخم را به روی تاجران و مردم عادی مسدود می کند که در نتیجه آن خسارات بزرگ مالی به تاجران افغان وارد می شود.

گفتنی است که به دلیل پایبند نبودن جانب پاکستانی به توافقنامه های تجاری، میزان تجارت بین افغانستان و پاکستان از هفت میلیارد دالر به کمتر از یک میلیارد دالر کاهش یافته است.

در درگیری‌ مرزی طالبان با نیروهای پاکستانی در ننگرهار چهار فرد ملکی کشته شدند

کلیدواژه