اسد 28, 1403 16:33 Asia/Kabul
  • عبدالکبیر: طالبان تنها نماینده افغانستان در نشست‌های بین‌المللی است
    عبدالکبیر: طالبان تنها نماینده افغانستان در نشست‌های بین‌المللی است

معاون سیاسی رئیس حکومت سرپرست افغانستان می گوید: طالبان تنها گروهی است که می تواند در نشست‌های بین‌المللی از افغانستان و افغان‌ها نمایندگی کند.

به گزارش رادیو دری؛ محمد عبدالکبیر در دیدار عبدالله عارف اف نخست وزیر ازبکستان در کابل، با بیان اینکه  ثبات و توسعه افغانستان به ثبات و توسعه منطقه کمک خواهد کرد، از کشورها و سازمان‌های بین المللی خواست طالبان را به عنوان حاکمیت مشروع افغانستان بپذیرند.

او در ادامه ابراز امید‌واری کرد که حضور افغانستان در سازمان شانگهای قطعی و به نگرانی‌های مشترک اعضای این سازمان پاسخ داده شود.

معاون سیاسی رئیس حکومت طالبان همچنین اظهار کرد: افغانستان در زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، صنعت، زراعت و سایر بخش‌ها ظرفیت سرمایه‌گذاری خوبی دارد و از همه به ویژه از سرمایه گذاران ازبکستان می‌خواهیم که در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.

عبدالکبیر با بیان اینکه اتصال منطقه بدون ترانزیت و همکاری‌های افغانستان و ازبکستان ناممکن است گفت: طالبان می‌خواهد با استفاده از موقعیت جغرافیایی افغانستان، این کشور را به عنوان نقطه اتصال منطقه‌ای مطرح کند تا آسیای مرکزی از این طریق به آسیای جنوبی متصل شود.

او همچنین از آمادگی طالبان برای اجرای طرح تاپی، کاسا هزار و سایر طرح‌های منطقه‌ای خبر داد.

این مقام طالبان افزود: ازبکستان به عنوان همسایه ای بی‌طرف، همیشه از صلح و ثبات در افغانستان حمایت کرده و طالبان برای مناسبات با دولت تاشکند اهمیت و ارزش ویژه ای قائل است.

عبدالکبیر افزود: طالبان خواستار مناسبات نیک با ازبکستان، منطقه و تمام جهان است و تقویت اقتصادی افغانستان و منطقه را اولویت سیاست خارجی خود می‌داند به هیچ کس اجازه نخواهد داد که از حاک افغانستان علیه دیگران تهدیدی ایجاد کند.

در این دیدار، نخست وزیر ازبکستان نیز گفت: ازبکستان نخستین کشوری بود که روابط رسمی را با طالبان آغاز کرد و هم‌اکنون روابط رسمی ما براساس نیت نیک و همکاری استوار است.

عارف اف بر گسترش روابط و تعامل میان افغانستان و ازبکستان تاکید کرد و افزود: کشورش در نشست‌های مهم بین‌المللی از موضع افغانستان حمایت و مسایلی را مطرح می‌‌کند که بر زندگی افغان‌ها تاثیری مستقیم داشته باشد.

نخست وزیر ازبکستان درباره آمادگ تاشکند برای عملی سازی طرح ریلی افغان- ترانس اطمینان داد و گفت: ازبکستان در بخش‌های خط آهن و هوانوردی صد تن از متخصصان افغانستانی را آموزش می‌دهد و برای ۵۰۰ نفر از دانشجویان این کشور زمینه تحصیل را در بخش کشاورزی فراهم خواهد کرد.

عارف اف همچنین با تاکید بر تعهد کشورش در گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری با افغانستان اظهار کرد: به همکاری‌ با دولت کابل در بخش‌های معادن، برق، زراعت، ترمیم و حفاظت آثار و اماکن تاریخی و گسترش همکاری‌های فرهنگی ادامه می‌دهیم و آماده ایم تجارب و امکانات خویش را به منظور تقویت اقتصادی افغانستان، در اختیار افغان‌ها بگذاریم.

او در ادامه از معاون سیاسی رئیس حکومت طالبان برای سفر رسمی به تاشکند دعوت کرد.

نخست‌وزیر ازبکستان در راس یک هیأت بلندپایه وارد کابل شد

روند صدور ویزای ازبکستان برای افغانستانی‌ها آغاز می‌شود

امضای پنج موافقتنامه و افتتاح یک نمایشگاه در سفر صدر اعظم ازبکستان به کابل

کلیدواژه