امضای پنج موافقتنامه و افتتاح یک نمایشگاه در سفر صدر اعظم ازبکستان به کابل
(last modified 1403-05-28T04:37:19+00:00 )
اسد 28, 1403 09:07 Asia/Kabul

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان از امضای پنج موافقت‌نامه با ازبکستان در عرصه‌های تجارت و سرمایه گذاری و افتتاح نمایشگاه محصولات این کشور در سفر صدر اعظم ازبکستان به کابل خبر داد.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، این وزارت در خبرنامه‌ای نگاشته است که توافقنامه‌ها برای توسعه و تحکیم روابط اقتصادی میان وزارت‌های معادن و پترولیم، زراعت، آبیاری و مالداری و مالیه حکومت طالبان و وزارت‌های مربوطه ازبکستان امضا شده است.

 مقامات دو کشور همچنین در دیدارهای دو جانبه ۳۵ تفاهم‌نامه به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار امضا کردند.

عبدالله عارف‌اف صدر اعظم ازبکستان در مراسم امضای این توافقنامه‌ها در ارگ، بر حمایت از افغانستان در مجامع بین المللی تاکید کرد و گفت کشورش آماده همکاری با افغانستان است.

وی افزود: نظر رئیس جمهور ازبکستان این است که بدون تعامل با حکومت طالبان، پیشرفت امکان پذیر نیست.

در این مراسم ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان نیز حضور داشت.

همچنین روز گذشته با حضور عارف‌اف در کابل نمایشگاه محصولات و تولیدات ازبکستان به منظور تحکیم و گسترش روابط تجاری و ترانزیتی بین ازبکستان و افغانستان افتتاح شد.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در مراسم افتتاح این نمایشگاه بار دیگر از بازرگانان خواست از فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان استفاده کنند.

از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، ازبکستان روابط نزدیکی را با حکومت طالبان برقرار کرده و از میان کشورهای آسیای مرکزی بیشترین ارتباطات را با حکومت سرپرست کابل داشته است.

نخست‌وزیر ازبکستان در راس یک هیأت بلندپایه وارد کابل شد

درخواست طالبان از ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در استخراج معادن افغانستان

کلیدواژه